کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گفت وگو با ۴ رتبه اولي کنکور ۹۲

روزنامه خراسان , 12 مرداد 1392 ساعت 12:43

در شرايطي که خيلي از کنکوري ها تنها براي قبول شدن در آزمون و راهيابي به دانشگاه دولتي تلاش مي کردند دسته ديگري هم بودند که هدف شان کسب رتبه يک رقمي کنکور بود.


تاکيد رتبه اولي ها بر نقش خانواده در کسب موفقيت
بالاخره استرس و هيجان کنکور و نتايج اوليه براي دانش آموزان و خانواده هايشان تمام شد.حالا هر کسي کارنامه کنکورش را در دست دارد و نتيجه زحمات و درس خواندن هايش را مي بيند.در شرايطي که خيلي از کنکوري ها تنها براي قبول شدن در آزمون و راهيابي به دانشگاه دولتي تلاش مي کردند دسته ديگري هم بودند که هدف شان کسب رتبه يک رقمي کنکور بود.
فارغ از همه صحبت هايي که درباره حذف اين غول بزرگ از سر راه دانش آموزان مي شد آنها به بهترين شدن بين رقباي خود فکر مي کردند.اما آيا آنها با ديگران خيلي متفاوت بودند؟
تک رقمي هاي کنکور تمام زندگي را تعطيل کرده بودند و تنها درس مي خواندند؟
آيا براي موفق شدن معلم خصوصي گرفته بودند و در کلاس هاي کنکور شرکت مي کردند؟
براي رسيدن به جواب اين سوال ها،پس از اعلام نتايج آزمون سراسري 92به سراغ 4 رتبه اولي کنکور رفتيم.
بر اساس آن چه نياز مي ديدم درس مي خواندم
در فهرست نفرات برتر کنکور سراسري سال 92نام سجاد صادقي زاده به عنوان نفر اول گروه آزمايشي علوم رياضي و فني جاي گرفته است.دانش آموزي از استان البرز و شهرکرج.سجاد پس از آزمون سراسري انتظار تک رقمي شدن را داشته ولي هيچ وقت به اول شدن در بين اين همه شرکت کننده فکر نمي کرده است.
سجاد مي گويد پس از برگزاري آزمون سراسري، درصدهايم را محاسبه کردم و بر اساس محاسبه هايم انتظار تک رقمي شدن را داشتم ولي اميدي به اول شدن نداشتم.از برنامه ريزي اش براي کنکور مي پرسم و اين که از چه سالي به صورت جدي درس خواندن براي کنکور را شروع کرده است؟
مي گويد:راستش را بخواهيد سال اول و دوم دبيرستان بيشتر از روزي يک ساعت براي درس خواندن زمان نمي گذاشتم؛آن هم براي انجام تکاليف مدرسه.اما از بهمن ماه سال سوم متوسطه تصميم گرفتم کمي جدي تر به درس هايم بپردازم،آن هم نه براي کنکور بلکه براي بهتر ياد گرفتن. پس کمي به ساعات مطالعه ام افزودم و تا روزي 4ساعت هم درس مي خواندم.اما تلاش براي کنکور از تابستان سال گذشته جدي شد و تصميم گرفتم در کنکور موفق شوم.با اين تصميم ساعت هاي مطالعه‌ام را در روزهاي عادي که به مدرسه مي رفتم به روزي 4ساعت مطالعه در منزل رساندم و روزهاي تعطيل هم تا 9ساعت درس مي خواندم.
سجاد که از دانش آموزان دبيرستان استعداد هاي درخشان شهر کرج است تاکيد زيادي بر اين موضوع دارد که از هيچ کدام از کلاس هاي کنکور و مشاوره استفاده نکرده است و هر کاري کرده کار خودش بوده است و تلاش دبيران مدرسه اش.او مي گويد:حتي براي کنکورم برنامه ريزي تحصيلي خاصي هم نداشتم و از کسي هم براي درس خواندن برنامه نگرفتم.
تنها با برنامه شخصي خودم پيش مي رفتم و بر اساس آن چه نياز مي ديدم درس مي خواندم. سجاد تنها در برخي آزمون ها براي محک زدن خود شرکت کرده است. او بر نقش خانواده اش براي دستيابي به اين موفقيت تاکيد مي کند و مي گويد:خانواده با ايجاد محيط آرام کمک زيادي به من کرد اما اين گونه نبود که زندگي را تعطيل کنم و تنها به درس خواندن فکر کنم. در اين مدت تلويزيون مي ديدم،به ميهماني مي رفتيم و اقوام هم به خانه ما رفت وآمد داشتند اما مهم تر از همه، محيط آرامي بودکه پدر و مادر و خواهرم برايم ايجاد کرده بودند تا فارغ از هرگونه استرس و تنش، به درس هايم بپردازم.او مي خواهد دانشجوي برق دانشگاه صنعتي شريف شود.

به اين خودباوري رسيدم که من هم مي توانم
زهرا مشايخي نفر اول گروه آزمايشي علوم انساني است.تا يک سال قبل ۳ رقمي شدن در آزمون سراسري آرزويش بوده است و فکرش را هم نمي کرده بتواند نفر اول کنکور شود. او مي گويد:اما به اين خودباوري رسيدم که من هم مي توانم رتبه تک رقمي داشته باشم و نفرات برتر کنکور الزاما نبايد افرادي خارق العاده و خاص باشند بلکه آن‌ها آدم هاي عادي هستندکه با تلاش بيشتر،توکل به خدا و رسيدن به خودباوري توانسته اند به موفقيت دست يابند. زهرا هم تنها به آموزش هاي دبيران مدرسه اکتفا کرده و درهيچ کدام از کلاس هاي کنکور شرکت نکرده است.

او تنها در آزمون هايي که در مدرسه شان برگزار مي شده شرکت کرده و علاوه بر کلاس هاي مدرسه اش توانسته است با روزي 7ساعت مطالعه نفر اول آزمون گروه علوم انساني شود. اوکه ۳ خواهر بزرگ تر از خودش هم دارد از خانواده اش به خصوص پدر و مادرش که با وجود داشتن شرايط سخت از او حمايت و محيط آرامي را برايش مهيا کرده اند تشکر مي کند و مي گويد:پدر و مادرم با اين که تحصيلات دانشگاهي ندارند اما از آن چنان درک بالايي برخوردارند که بهتر از هر مشاوري مرا دراين راه راهنمايي و کمک کردند.
وقتي از همه جا نااميد مي شدم اين پدرم بودکه به من اميد مي داد و آرامم مي کرد. نظرش را که درباره حذف کنکور مي پرسم مي گويد:متاسفانه درکشور ما از کنکور غولي ساخته اند و نامش براي دانش آموزان استرس ايجاد مي کند. دراين يک سال بچه ها تحت فشار هستند و ضربه هاي روحي زيادي را متحمل مي شوند.اما با توجه به شرايط دانشگاه هاي کشورمان راهي جز برگزاري آزمون نيست چرا که اگر کنکور هم حذف شود دانشگاه هاي خوب براي رشته هاي پرمتقاضي، بازهم آزمون برگزار مي کنند که بي شباهت به برگزاري کنکور نخواهد بود.
زهرا هنوز تصميمش را براي انتخاب رشته نگرفته است ولي مي گويدنظرم رشته حقوق دانشگاه تهران است،حالا تا خدا چه بخواهد.

نقش خانواده در اين موفقيت پررنگ تر ازهمه بود
نفر اول گروه آزمايشي علوم تجربي پويا براهيم باستاني از شهر تبريز است. پويا هم از دانش آموزان مدارس استعدادهاي درخشان است او هم مثل ديگران انتظار اول شدن را نداشته اما هميشه به يک رقمي شدن در آزمون سراسري فکر مي کرده است.
وقتي از برنامه ريزي اش براي موفقيت در کنکور مي پرسم مي گويد:سال اول دبيرستان برنامه خاصي براي کنکور نداشتم ولي از سال دوم به بعد تصميم جدي گرفتم.اما کار اصلي ام را در يک سال پاياني شروع کردم و در دوره پيش دانشگاهي بودکه به صورت جدي براي کنکور مطالعه مي کردم.
او در سال اول دبيرستان تنها روزي يک ساعت مطالعه مي کرده و به مرور وقتي وارد دوره پيش دانشگاهي شده ساعت هاي مطالعه اش را هم افزايش داده و تا روزي 8ساعت هم درس مي خوانده است.
از پويا مي پرسم آيا در کلاس هاي کنکور هم شرکت مي کردي؟در جوابم مي گويد:بله ولي معلم هاي کلاس هاي کنکور همان معلم هاي مدرسه خودمان بودند و تنها با هدف بازخواني درس ها دراين کلاس ها شرکت مي کردم.او هم مثل بقيه دانش آموزها با برگزاري کنکور موافق نيست اما به خاطر محدود بودن گزينه هاي پيش روي دانش آموزان هم چنان کنکور را بهترين گزينه مي داند.
پويا مي گويد:اين که يک دانش آموز تمام آموخته هاي خود در طول 4سال را تنها در 4ساعت امتحان دهد درست نيست،چون ممکن است داوطلب دراين 4ساعت به دليل فشار روحي و استرس زياد نتواند تمام دانسته هايش را ارائه دهد.
او نقش خانواده اش را در اين موفقيت پررنگ تر ازهمه مي داند و مي گويد:مهم ترين کاري که پدر و مادرم برايم انجام دادند فراهم آوردن محيطي آرام و به دور از استرس بود.پويا در گروه آزمايشي زبان هاي خارجي هم رتبه 6را کسب کرده است اما براي ادامه تحصيل قصد دارد به تهران بيايد و در رشته پزشکي دانشگاه تهران ادامه تحصيل دهد.

درهيچ کلاس کنکوري شرکت نکرده ام
نفر اول گروه آزمايشي زبان هاي خارجي،نيتش از شرکت درآزمون بيشتر خودسنجي بوده است تا قبولي در يکي از رشته هاي زبان خارجي.آذين زهرايي که رتبه 588گروه آزمايشي رياضي و فني را هم کسب کرده و قصد دارد در رشته علوم رايانه ادامه تحصيل دهد مي گويد:از کودکي علاقه زيادي به زبان انگليسي داشتم و با کمک پدر و مادرم زبان را آموخته بودم.البته برادرم هم زبان و ادبيات انگليسي خوانده بود و به همين دليل تصميم گرفتم خودم را دراين آزمون بسنجم.
هيچ برنامه ريزي خاصي هم براي اين آزمون نداشتم. آذين که درهيچ کلاس کنکوري شرکت نکرده است درباره برنامه ‌ريزي تحصيلي و اين که آيا از مشاوره هاي خاصي براي موفقيت دراين آزمون بهره برده است مي گويد:دبيرستان ما غيرانتفاعي بود و من تنها از مشاوره هاي مشاور مدرسه استفاده مي کردم.غير از مدرسه هم به کلاس ديگري نرفتم و کسي هم براي درس خواندنم برنامه ريزي نکرد.البته در برخي آزمون ها شرکت کردم تا از ميزان آمادگي ام براي کنکور آگاه شوم.
مي پرسم روزي چند ساعت درس خواندي که رتبه اول زبان شدي و درگروه رياضي فني هم رتبه ۳ رقمي کسب کردي؟ مي گويد سال اول و دوم دبيرستان روزي يک ساعت آن هم براي انجام تکاليف.اما دردوره پيش دانشگاهي تا روزي 4ساعت هم درس مي خواندم.البته در روزهاي نزديک به برگزاري آزمون ميزان مطالعه ام را افزايش دادم وتا روزي ۱۰ ساعت هم مطالعه مي کردم.
آذين بيشتر از همه نقش مادرش را براي رسيدن به اين موفقيت مهم مي داند و مي گويد:مادر و پدرم هرچه در توان داشتند برايم انجام دادند ولي مادرم با ايجاد آرامش در محيط خانه به من کمک زيادي کرد.


کد مطلب: 18762

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/18762/گفت-وگو-۴-رتبه-اولي-کنکور-۹۲

میگنا
  https://www.migna.ir