کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مغز هم هورمون جنسی زنانه تولید می‌کند

8 دی 1392 ساعت 23:46

بر اساس مطالعات جدید، مغز می‌تواند استروژن (هورمون جنسی زنانه) را تولید و ترشح کند.


ایسنا: محققان بر این باورند که هیپوتالاموس می‌تواند به طور فعال این هورمون را در میمون‌های رزوس ترشح کند. هیپوتالاموس بخشی از مغز است که در تنظیم چرخه ماهیانه زنان و تولیدمثل آن‌ها دخیل است. این یافته‌ها دارای مفاهیم مهمی برای انسان‌هاست، زیرا سیستم اعصاب و غدد تولیدمثل میمون‌های روزس(که هورمون‌ها را تولید و ترشح می‌کند) به انسان‌ها شباهت دارد.
محققان دریافتند که استرادیول می‌تواند به سرعت در مغز تولید شود. استرادیول یکی از سه هورمون استروژن طبیعی و هورمون اصلی دخیل در تولیدمثل زنانه است و بر دیگر کارکردهای بدن از قبیل وزن و حافظه‌ نیز تاثیرگذار است. گرچه دانشمندان پیش‌تر بر این باور بودند که ناحیه هیپوتالاموس مغز در تنظیم چرخه ماهیانه و تولیدمثل زنان ایفای نقش می‌کند، «آی ترازاوا»، استاد دانشکده پزشکی ویسکونسین-مادیسون و همکارانش نشان دادند این ناحیه قادر به تولید سریع استرادیول و کمک به کنترل مولفه GnRH است.
مولفه GnRH شامل هورمون‌های پروتئینی است که به تنظیم رشد بدن، رشد جنسی و عمل تولیدمثل کمک می‌کنند.
ترازاوا گفت: این یافته‌ها نه تنها مفهوم چگونگی تنظیم‌شدن رفتار تولیدمثل را تغییر می‌دهد، بلکه دارای مضامینی برای درک و درمان طیفی از بیماری‌ها و اختلال‌هاست. گرچه استروژن عموما با رابطه جنسی و تولیدمثل مرتبط است و در قرص‌های پیشگیری از بارداری به کار می‌رود، عدم تعادل این هورمون می‌تواند با آلزایمر، سکته‌مغزی و افسردگی مرتبط باشد. جزئیات این مطالعه در مجله Neuroscience منتشر شد.


کد مطلب: 21192

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/21192/مغز-هم-هورمون-جنسی-زنانه-تولید-می-کند

میگنا
  https://www.migna.ir