کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راهکار برخورد والدین با دروغگويي کودکانشان

26 اسفند 1392 ساعت 11:51

والدین باید سعی کنند از‌‌ همان اول کودکی پایه‌های شخصیت کودکان خود را بسازند و هنگام دروغگویی کودکانشان با لحن صمیمانه به کودک بفهمانند راست گفتن بهتر از دروغ گفتن است.


افشین ابراهیمی روانشناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: دروغگویی به معنی کتمان حقیقت و وارونه نشان دادن واقعیت و در واقع سخنی است که واقعیت خارجی ندارد در واقع شخص دروغگو با دروغ گفتن، ضعف‌های خود را می‌پوشاند، شنونده را گمراه می‌سازد و از تنبیه خود را نجات می‌دهد و بدین‌وسیله توجه دیگران را به خود جلب می‌کند.

وی افزود: در کودکان نیز گاهی دروغگویی آنان به دقت نکردن به جزئیات و نادرستی بزرگسالان مربوط می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه علت دروغگویی در کودکان چه می‌تواند باشد، اظهار کرد: دروغگویی علل متفاوتی دارد، اولین علت دروغگویی آموزش‌های نادرست و غلط خانواده و والدین است در واقع اولین پایه‌های شخصیتی کودک در محیط خانواده به وسیله والدین ریخته می‌شود و کودک تمام رفتار و کردار خود را از محیط خانواده می‌آموزد.
وی بیان کرد: برای درمان دروغگویی در کودکان و پیشرفت نکردن آن‌ها در این امر به ‌آن‌ها نشان بدهید راست گفتن ارزشش بالا‌تر از دروغگویی است، اجازهٔ بیان احساسات به آن‌ها بدهید و بتوانید تعدیل انتظارات را در کودکان بوجود آورید زیرا کودک توان عملی ساختن خواسته‌های اطرافیان را ندارد و به گفتن دروغ متوسل می‌شود، ‌ بنابراین از هر کودکی باید انتظاراتی در حد توانش داشته باشیم.


کد مطلب: 23155

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/23155/راهکار-برخورد-والدین-دروغگويي-کودکانشان

میگنا
  https://www.migna.ir