کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تحمل درد‌های مزمن موجب تغییر ساختار مغز می شود

9 فروردين 1393 ساعت 10:09

دردهای مزمن و تحمل آنها می تواند عملکرد مغز و اجزای آن را تغییر داده و حتی موجب بروز تغییرات ساختاری در مغز و عوارض جدی و غیر قابل برگشت شود.


سعید ‌ترابیان زاده متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: درد در اغلب مواقع نشانه‌ای از بروز یک بیماری یا اختلال در انسان است که البته شدت بروز این علامت و عارضه می تواند بسیار متفاوت باشد.
وی با بیان اینکه درد‌های مزمن و شدید باید بیش از سایر درد‌ها مورد توجه قرار گیرند، تصریح کرد: متاسفانه برخی از افراد درد به وجود آمده به ویژه درد‌های خود را به مدت زمان طولانی تحمل می‌کنند و اقدام خاصی جهت برطرف کردن آنها انجام نمی‌دهند.

ترابیان‌زاده با اشاره به عوارض خطرناک درد‌های مزمن، تاکید کرد:درد‌های مزمن و تحمل آنها،می‌تواند عملکرد مغز و جزای آن را تغییر داده و حتی موجب بروز تغییرات ساختاری در مغز و عوارض جدی و غیر قابل برگشت در مغز شود.

وی یاد آور شد: درد‌های مزمن می‌توانند موجب تغییر شکل پذیری مغز شده و سلول‌های عصبی را هم دچار تغییر کنند،در این حالت ممکن است پس از برطرف شدن درد و کاهش شدت آن تغییرات ساختاری و عصبی همچنان باقی مانده و یک بیماری به حساب آید.

ترابیان زاده با بیان اینکه در بین دردهای مزمن سردردهای مزمن اهمیت بیشتری دارند اظهار داشت: سردر‌د‌های مزمن معمولا بیش از دو هفته و حتی بیشتر از بروز می‌کند و در واقع فرد مبتلا به مدت طولانی از این سردرد‌ها رنج می‌برد.

وی خاطر نشان کرد: اگر چه روش درمانی و داروی خاصی که بتوانند درد به وجود آمده به ویژه درد‌های مزمن را به طور کامل برطرف کند و جود ندارد، اما باید هر نوع دردی را جدی گرفت و با مشورت و نظر پزشک و درمان زودرس، و به موقع، اقدام به برطرف کردن یا کاهش شدت درد به وجود آمده کرد.


کد مطلب: 23370

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/23370/تحمل-درد-های-مزمن-موجب-تغییر-ساختار-مغز-می-شود

میگنا
  https://www.migna.ir