کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

امسال سال تشخیص بیماران هپاتیت در ایران است

19 فروردين 1393 ساعت 15:26

رییس شبکه هپاتیت کشور گفت: در ایران نزدیک به 1 میلیون و 400هزار نفر مبتلا به هپاتیت B داریم اما متأسفانه بیش از 80 درصد مبتلایان به هپاتیت B و C ناشناخته اند از این رو سال جدید را سال تشخیص بیماران مبتلا قرار داده ایم.


دکتر موید علویان امروز دوشنبه در گفت وگو با شفا آنلاین افزود: خوشبختانه شیوع هپاتیت B و C در کشور رو به کاهش است و به همین دلیل می توانیم ادعا کنیم شیوع هپاتیت B در منطقه نسبت به کشورهای همسایه در کمترین میزان قرار دارد.

وی تصریح کرد: شیوع هپاتیت B به جز 2 استان گلستان و سیستان و بلوچستان کمتر از 2درصد است.
به گفته دکتر علویان شیوع هپاتیت C در جمعیت عادی کشور حدود نیم درصد است.
معاون اسبق سلامت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: از آنجا که 80درصد از مبتلایان به هپاتیت B و C ناشناخته اند از این رودر سال جدید باید بیمار یابی کنیم و به همین دلیل امسال را سال تشخیص بیماران قرار داده ایم.

رئیس شبکه هپاتیت کشور ادامه داد: به این منظور از تمامی اعضای شبکه هپاتیت در کل کشور خواسته ایم که اقداماتی برای ارتقاء سطح آگاهی مردم انجام دهند.
وی چاپ بروشور کتاب و قرار دادن برخی مطالب آموزشی در فضاهای مجازی برگزاری کلاس های آموزشی تشویق مردم به انجام آزمایشات هپاتیتB را از جمله این اقدامات برشمرد.

دکتر علویان یادآور شد: همچنین افرادی که سابقه تزریق خون- حجامت های غیربهداشتی و یا سابقه اعتیاد تزریقی داشته اند از نظر هپاتیتC باید مورد بررسی قرار گیرند. وی گفت: در واقع با آغاز سال جدید برای تشویق افراد در معرض خطر برای انجام آزمایشات هپاتیت B و C اقداماتی اجرا خواهد شد که بیماری را از همان مراحل اولیه شناسایی نموده وسپس به درمان بپردازیم.

رئیس شبکه هپاتیت کشور با بیان این که خوشبختانه هپاتیت B با داروهای موجود قابل کنترل است بیان کرد: علاج قطعی برای این نوع هپاتیت کمتر وجود دارد اما مهار و کنترل آن مانند بیماری فشار خون میسر است .حال آنکه ادعا می کنیم بیش از 80 درصد هپاتیتC قابل علاج و ریشه کن کردن است.

وی افزود: به همین دلیل تشخیص زودرس بیماری و کشف آن قبل از این که آسیب کبدی جدی ایجاد کند، می تواند برای بیمار نجات بخش و درمانش عملی باشد.

دکتر علویان سال جاری را به دلیل این که بیماران بیشتری شناسایی می شوند به فال نیک گرفت و تأکید کرد: مسوولین کشور باید توجه بیشتری به حوزه سلامت داشته باشند.

رئیس شبکه هپاتیت کشور توصیه کرد: مسوولین برای توزیع سلامت، باید سرمایه گذاری بیشتری کنند ضمن این که برهیچکس پوشیده نیست برای توسعه پایدار به انسان های سالم و توانمند نیاز است.
(شفا آنلاین)


کد مطلب: 23662

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/23662/امسال-سال-تشخیص-بیماران-هپاتیت-ایران

میگنا
  https://www.migna.ir