کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از بین بردن "تومور سرطانی" با نانو ذرات پروتئین

15 ارديبهشت 1393 ساعت 15:31

محققان دانشگاه مکزیکو موفق به ساخت نانوحاملی شدند که قادر است سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.


به گزارش باشگاه خبرنگاران ، محققان دانشگاه مکزیکو موفق به ساخت نانوحاملی شدند که قادر است سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. این نانوحامل، حاوی پروتئین ویژه‌ای برای از بین بردن تومور سرطانی است. یکی از روش‌های درمانی برای مبارزه با بیماری سرطان استفاده از فناوری‌ نانو است که در آن از نانوحامل‌های دارویی برای رساندن دارو به تومور سرطانی استفاده می‌شود.

در این روش سلول‌های سالم دست نخورده باقی می‌مانند. این گروه نانوساختارهایی تولید کرده‌اند که پروتئینی موسوم به اینترلوکینن ۲ (IL-۲) را که برای سلول‌های سرطانی مرگبار است، را در خود کپسوله می‌کند.
براساس اظهارات روسالوا رانگل کرونا، مدیر این پروژه، ضد سرطان بودن این پروتئین به این دلیل است که در سلول‌های سرطانی گیرنده‌هایی ایجاد می‌کند که کاملاً با پروتئین IL۲ منطبق است. بنابراین، این پروتئین می‌تواند روی تومورهای سرطانی اثرگذار باشد. کرونا می‌افزاید: این نانوساختار حاوی پروتئین، نقش پلی میان سلول سرطانی و لنفوسیت‌های T را ایفا می‌کند؛ بنابراین با وجود این پروتئین روی سطح نانوساختار، پروتئین مانند یک سوئیچ عمل کرده تا تماس میان سلول سرطانی و نانوساختار ایجاد شود.
این مکانیسم موجب می‌شود تا غلظت پروتئین در محل تومور افزایش یابد، به شکلی که از ورود آن به جریان خون جلوگیری شود.


کد مطلب: 24404

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/24404/بین-بردن-تومور-سرطانی-نانو-ذرات-پروتئین

میگنا
  https://www.migna.ir