کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کلید قلب سالم در ژنوم خرس‌های قطبی چاق

20 ارديبهشت 1393 ساعت 23:42

تحقیقات صورت گرفته توسط محققان آمریکایی نشان می‌دهد، کلید قلب سالم خرس‌ قطبی در ژنوم حیوان نهفته است که این نتایج می‌تواند به پیشگیری از مشکلات قلبی در انسان منجر شود.


به گزارش ایسنا، خرس‌های قطبی از جمله چاق‌ترین جانداران جهان محسوب می‌شوند که در عین حال از قلب بسیار سالمی برخوردار هستند. بیش از نیمی از وزن خرس قطبی از چربی تشکیل شده است و سطح کلسترول خون حیوان بقدری بالا است که می‌تواند در مقیاس انسانی باعث بروز بیماری های قلبی و عروقی شود.

به گفته «الین لورنزن» از محققان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، توله خرس‌ها از شیر با 30 درصد چربی تغذیه می‌کنند و حیوانات بزرگسال نیز از پستانداران دریایی چرب تغذیه می کنند.

خرس قطبی در بیشتر طول سال به آب تازه دسترسی نداشته و حیات حیوان به آب متابولیک - محصول فرعی تجزیه چربی - وابسته است و این ذخیره چربی در زیر پوست قرار دارد.

محققان ژنوم 79 خرس قطبی در گرینلند و 10 خرس قهوه‌ای در مناطق مختلف جهان را بررسی کرده و دریافتند، جهش در ژن‌های دخیل در عملکرد عروق این امکان را برای خرس قطبی فراهم می‌کند تا یک رژیم غذایی پرچرب بدون خطر بروز مشکلات قبلی داشته باشد. بطورمثال ژن APOB نقش مهمی در حرکت کلسترول از جریان خون به سلول‌ها ایفا کرده و خطر مشکلات قلبی را کاهش می‌دهد. نتایج این مطالعه در مجله Cell منتشر شده است.


کد مطلب: 24581

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/24581/کلید-قلب-سالم-ژنوم-خرس-های-قطبی-چاق

میگنا
  https://www.migna.ir