کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اقدامات آشتی‌جویانه، تمایل به بخشیدن را افزایش می‌دهد

27 مرداد 1393 ساعت 18:45

مطالعه صورت گرفته توسط محققان آمریکایی نشان می‌دهد، اقدامات آشتی‌جویانه از طرف فرد خطاکار، به آرام‌تر شدن طرف مقابل و تسهیل فرایند بخشش کمک می‌کند.


به گزارش ایسنا، زمانی که فرد خطاکار گامی در جهت اشتباهش برمی‌دارد، تمایل طرف مقابل برای بخشیدن و فراموش کردن افزایش پیدا می‌کند؛ اما چه اتفاقاتی در طول فرآیند بخشش روی می‌دهد؟

روانشناسان دانشکده علم و هنر دانشگاه میامی با مشارکت 356 داوطلب زن و مرد و در یک بازه زمانی 21 روزه، فرآیند بخشش را مورد بررسی قرار دادند.

در طول این مدت حس فرد آسیب‌دیده نسبت به فرد خطاکار مورد بررسی قرار گرفته و درجه خشم با واژه‌هایی مانند «قصد ندارم دوباره اشتباهم را تکرار کنم، فاصله‌ام را با او حفظ می‌کنم، دائما بدنبال دعوا است» اندازه‌گیری شد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد، اقدامات آشتی‌جویانه مانند عذرخواهی، تلاش برای جبران و قبول مسئولیت اشتباه، حس خشم را در طرف مقابل کاهش داده و باعث افزایش تمایل به بخشش می‌شود.

این اقدامات نوعی اطمینان بوجود آورده و طرف آسیب دیده حس می‌کند که بار دیگر از سوی فرد خطاکار آسیب نخواهد دید.
به گفته «مایکل مک‌کالو» سرپرست تیم تحقیقاتی، انسان با روابط مناسب با دیگران در زندگی نیاز دارد و فلسفه انتخاب اصلح در طبیعت منجر به اتخاذ رفتارهای آشتی‌جویانه از سوی فرد خطاکار و بخشش از طرف فرد آسیب‌دیده می‌شود. نتایج این مطالعه در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.


کد مطلب: 26537

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/26537/اقدامات-آشتی-جویانه-تمایل-بخشیدن-افزایش-می-دهد

میگنا
  https://www.migna.ir