کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تشخیص سرطان با آزمایش بزاق

12 آبان 1393 ساعت 17:37

محققان آمریکایی می گویند: با آزمایش بزاق دهان می توان مراحل اولیه بیماری های مرگبار مانند سرطان را تشخیص داد.


به گزارش ایرنا از هلث، محققان دانشگاه «کالیفرنیا» می گویند: این آزمایش را همچنین می توان برای زوال عقل، آلزایمر، دیابت نوع دو و بیماری های خود ایمنی به کار برد. این مطالعه که جامع ترین تجزیه و تحلیلی است که تا کنون بر روی نوع خاصی از مولکول های بزاق انسان انجام شده است، نشان می دهد که بسیاری از مولکول های مشخص کننده بیماری که در خون وجود دارد، در بزاق نیز موجود است. به این ترتیب دندانپزشکان به زودی می توانند از نمونه های بزاق برای تجزیه و تحلیل بیماری ها استفاده کنند.

دکتر «دیوید وانگ» دندانپزشک در دانشگاه کالیفرنیا می گوید: این تحقیق می تواند به ابداع ابزارهای تشخیص دهنده بیماری منجر شود.

وی متوجه شد که همان RNA که در سلول های بدن انسان وجود دارد در بزاق نیز وجود دارد و می تواند برای تشخیص بیماری ها مورد استفاده قرار گیرد. این محقق خاطر نشان کرد: این یافته متعجب کننده است زیرا آنزیم های موجود در بزاق می توانند باعث از بین بردن RNA شوند.

وی افزود: اگر بتوانیم حد و مرزهای اهداف مولکولی را در بزاق تعریف کنیم در آن صورت می توانیم دریابیم که چه ترکیباتی در بزاق مشخص می کنند که فردی در معرص ابتلا به دیابت و یا مراحل اولیه سرطان دهان یا سرطان لوزالمعده قرار دارد و از این علم می توانیم برای شخصی سازی درمان استفاده کنیم.
این مطالعه در مجله Clinical Chemistry منتشر شده است.


کد مطلب: 27620

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/27620/تشخیص-سرطان-آزمایش-بزاق

میگنا
  https://www.migna.ir