کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس انجمن توانبخشی قلبی ایران تشریح کرد

چهار سرطان شایع ایرانیان در آینده را بشناسید

25 آبان 1393 ساعت 15:11

رئیس انجمن توانبخشی قلبی ایران با تشریح چهار سرطان شایع ایرانیان در آینده از جمله سینه، کولون، سرویکس و پروستات؛ از ایجاد مراکز اطلاعات درمانی خبر داد.


به گزارش تسنيم، رضا قلم قاش رئیس مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی پیشگیری و ارتقا سلامت نسخه با اعلام هشدار جدی درباره کاهش سن ابتلا و شیوع سرطان‌های خطرناک و مرگبار در کشور گفت: تنها راه جلوگیری از وقوع سونامی سرطان در ایران فقط و فقط پیشگیری، چکاپ‌های مکرر و به موقع، ترغیب مردم به زندگی سالم، ورزش و ارایه  اطلاعات درمانی مداوم به مردم است.

قلم قاش با بیان این مطلب ضمن ابراز تاسف از مرگ مرتضی پاشایی خواننده جوان و محبوب کشور افزود:سرطان به عنوان یکی از اشکال بدخیم بیماریهای غیرواگیر، سالانه تعداد قابل توجهی  از افراد جامعه را در سنین مختلف به کام درد ناراحتی و در نهایت مرگ می‌برد. از طرف دیگر بار سنگین هزینه‌های درمان و نگهداری بیماران سرطانی نیز برای کشور، مردم و بیمه‌ها کمرشکن شده است و متاسفانه درصد شیوع آن در کشور ما در حال افزایش است. ضمن اینکه مرگ دلخراش مرتضی پاشایی نیز می‌تواند تلنگری جدی به تمام مردم و به خصوص جوانان و نوجوانان درباره تغییر سبک و سیاق زندگی شان باشد.

رئیس انجمن توانبخشی قلبی ایران تصریح کرد: بررسی‌های پژوهشگران و محققان مرکز پیشگیری و ارتقا سلامت نسخه که با مجوز رسمی وزارت بهداشت آغاز به کار کرده است نشان می‌دهد در صورت بی توجهی مردم به موضوع پیشگیری، تغییر در شیوه زندگی و خودمراقبتی، چهار سرطان سینه، کولون، سرویکس و پروستات، طی سال‌های نه چندان دور؛ خط اول بیماریهای بدخیم را در کشور شامل خواهند شد.

قلم قاش گفت: همانطور که وزیر بهداشت و سایر مسولان و دست اندرکاران به تازگی نیز اعلام کردند با اطلاع رسانی کافی و به موقع و آموزش و ترویج زندگی سالم می‌توان در وهله نخست از بروز این بیماری‌های خطرناک جلوگیری کرد و  یا اینکه  بیماری‌های بدخیم را پیش از وقوع درمان کرد و از تحمیل بار عظیم مشکلات عاطفی، مالی و اجتماعی این دسته بیماری‌های خطرناک به جامعه جلوگیری کرد.

وی از هموطنان خواست موضوع چکاب وبررسی وضعیت سلامت شان را به شدت جدی گرفته و برای رهایی از بیماری‌های مرگبار به مراکز پیشگیری و چکاب در مراکز درمانی دولتی و خصوصی مراجعه کنند. چرا که بدون شک پیشگیری راهی بسیار ارزان و مقرون به صرفه است و باعث می‌شود هیچگاه طعم شیرین زندگی به کام هموطنان تلخ نشود.

قلم‌قاش غذای سالم، ورزش، دوری از سیگار، تحرک کافی، مدیریت استرس در کار و زندگی، قناعت و پیشگیری از زیاده طلبی را از فاکتورهای یک زندگی سالم دانست و ایجاد مراکز اطلاعات درمانی را از برنامه‌های کلینک‌های پیشگیری و ارتقا سلامت دانست.

به گفته وی این مراکز که به عبارتی چکاپ سنترهای قوی در ایران هستند در سه سطح بیماران را تحت چکاپ قرار می‌دهند و احتمال رخداد بیماری‌ها مشخص می‌شود.

قلم‌قاش پیشنهاد کرد: مردم به جای اینکه دائم به دنبال درمان‌های فوق تخصصی، مدرن و البته گران قیمت و پیچیده باشند با مراجعه به این مراکز تحت برنامه‌های غربالگری سلامت  قرار بگیرند و از امراضی چون سرطان ، بیماری‌های قلبی و دیابت و.... پیشگیری کنند.

 


کد مطلب: 27817

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/27817/چهار-سرطان-شایع-ایرانیان-آینده-بشناسید

میگنا
  https://www.migna.ir