کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس انجمن پزشکان عمومی:

۹۴ درصد پزشکان عمومی دچار مسخ شخصیت هستند

2 بهمن 1393 ساعت 18:49

رئیس انجمن پزشکان عمومی گفت: میزان مسخ شخصیت 94 درصدی و فقدان موفقیت فردی 54 درصدی را در پزشکان عمومی شاهد هستیم. بین ۱۲ تا ۱۵ درصد این پزشکان بیکارند و بالاترین میزان فرسودگی شغلی در این گروه از جامعه پزشکی است.


به گزارش فارس، عباس کامیابی در دومین همایش پزشکان عمومی گفت: در این همایش 1800 نفر از پزشکان عمومی ثبت‌نام کردند و توانمندسازی طب عمومی از نظر علمی و حرفه‌ای رویکرد این همایش است و به سمتی خواهیم رفت که مهارت‌هایشان نیز افزایش یابد.

وی ادامه داد: یکی از اهدافی که با جدیت در انجمن دنبال می‌شود اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع است البته با مفهومی که سالها در دنیا جاری است برنامه بومی و اصلاح‌ شده پزشک خانواده هم اکنون در ۲ استان کشور اجرا می‌شود که با انجام اصلاحاتی می‌توان آن را در کل کشور اجرا کرد.

کامیابی گفت: مشارکت پزشکان عمومی در برنامه پزشک خانواده جزو الزامات است چرا که مشکل بیکاری آنها را حل می‌کند و اعتماد قانونگذاران برای تخصیص اعتبارات و سرمایه‌گذاری نیز به دست خواهد آمد.

وی با اشاره به وجود 70 هزار پزشک عمومی در کشور گفت: باید بانک جامع اطلاعات پزشکان عمومی تهیه شود هم اکنون گروه‌های پزشک عمومی شامل پزشک خانواده شهری و روستایی با 9 هزار نفر، درمانگران اعتیاد 5 تا 6 هزار، شاغلان گرایش پوست و زیبایی 3 تا 5 هزار، شاغلان طب کار که هنوز مشخص نیست و شاغلان وزارت بهداشت، تأمین اجتماعی، انتقال خون و مطب‌های خصوصی می‌شوند.

رئیس انجمن پزشکان عمومی افزود: بیشترین تراکم پزشکان عمومی در مرکز کشور و در شهرهای بزرگ است و بیشترین پراکندگی نیز مربوط به پزشکان عمومی است البته توزیع آنها دچار مشکل است.

کامیابی ادامه داد: نرخ بیکاری پزشکان عمومی از 3 تا 23 درصد عنوان شده اما به طور میانی گفته می‌شود بین 12 تا 15 درصد بیکاری در این جامعه وجود دارد، 7 تا 10 درصد مشاغل غیرمرتبط دارند و شاهد بالاترین فرسودگی شغلی در این گروه از جامعه پزشکی هستیم.

وی افزود:  میزان مسخ شخصیت 94 درصد و 54 درصد فقدان موفقیت فردی را در پزشکان عمومی شاهد هستیم. تأثیر سندرم فرسودگی شغلی نیز بر کیفیت و درمان بیماران این گروه از پزشکان تأثیر زیادی دارد.

رئیس انجمن پزشکان عمومی گفت: در همه جای دنیا بیشترین تعداد بیمار به پزشک عمومی اختصاص دارد  اما در کشور ما به متخصص و فوق‌تخصص گرایش بیشتر است همچنین قراردادهایی که در سطح بیمارستان‌های خصوصی و اورژانس نوشته می‌شود شرم‌آور است و نیاز به اصلاح دارد.

کامیابی گفت: دچار بحران هویت در طب عمومی هستیم و جایگاه آن در کشور تبیین شده نیست اگر به هویت آنها خدشه وارد شود از اجرای نقش خود باز خواهند ماند و به سایر سطوح از ارائه خدمت نیز خدشه وارد می‌شود.

وی گفت: انزوا و مهاجرت شغلی نیز در این گروه از پزشکان وجود دارد در حال حاضر بسیاری از پزشکان عمومی از کشور خارج می‌شوند و بخشی حرفه‌ای نامرتبط را انتخاب می‌کنند  این باعث به هم ریختگی آمایش سطوح می‌شود و خودمحوری در سایر سطوح ایجاد می‌شود.

رئیس انجمن پزشکان عمومی افزود: با اجرای پزشک خانواده بخشی از هویت طب عمومی بازآفرینی خواهد شد و اصلاح نظام پرداخت، بسته خدمت، ضریب محرومیت و نظام پایش باید در پزشک خانواده انجام شود.

 


کد مطلب: 28854

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/28854/۹۴-درصد-پزشکان-عمومی-دچار-مسخ-شخصیت-هستند

میگنا
  https://www.migna.ir