کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از هر 4هزار تولد یک نوزاد مبتلا به پی. کی. یو است

8 اسفند 1393 ساعت 22:41

مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی ایران ، گفت: از هر سه هزار و 672 تولد زنده یک نوزاد مبتلا به بیماری ژنتیکی فنیل کتون اوری یا پی.کی.یو (اختلالات شدید ذهنی و جسمی ) متولد می شود.


به گزارش ایرنا، علی گل محمدی در نشست یک روزه برنامه پیشگیری و کنترل بیماری فنیل کتون اوری افزود: ایران از این نظر در شمار کشورهای با آمار متوسط فنیل کتون اوری قرار دارد.

وی اضافه کرد: در ایرلند از هر چهار هزار و 500 تولد زنده، یک کودک ، در اروپا از هر 10 هزار تولد زنده ، یک کودک، در ژاپن از هر یکصد هزار تولد زنده یک کودک مبتلا به فنیل کتون اوری مبتلا می شود.

وی خاطرنشان کرد: فنیل کتونری، یک بیماری ارثی متابولیکی است که در اثر آن متابولیسم آنزیمی موسوم به فنیل آلانین دچار اختلال شده و اندازه آن در خون افزایش یافته و موجب اختلالات شدید ذهنی و جسمی در فرد می شود؛ فنیل آلانین در حقیقت یک اسیدآمینه ضروری در مواد غذایی است که مبتلایان به فنیل کتون اوری نمی توانند آن را تجزیه و هضم کنند.

مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه بیماری فنیل کتون اوری روی ضریب هوشی IQ افراد تاثیر می گذارد، گفت: هر یک ماه تاخیر در درمان این بیماری به اندازه چهار نمره از ضریب هوشی فرد می کاهد و در یک سال می تواند تا 50 نمره از بهره هوشی بیمار را کاهش دهد.

گل محمدی تاکید کرد: اگر بیماری فنیل کتون اوری به موقع درمان نشود، عقب ماندگی های ذهنی و جسمی ایجاد خواهد کرد.


**علائم بیماری فنیل کتون اوری

مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی ایران ، گفت: بیماری فنیل کتون اوری می تواند اختلالاتی در پوست، مو و مغز ایجاد کند؛ ادرار و تنفس دهان در این بیماران بوی کپک می دهد.

گل محمدی یادآور شد: بیمارستان کودکان علی اصغر (ع) تهران ، 12 درصد مبتلایان به فنیل کتون اوری کل کشور را تحت پوشش قرار داده است.

 

 


کد مطلب: 29606

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/29606/4هزار-تولد-یک-نوزاد-مبتلا-پی-کی-یو

میگنا
  https://www.migna.ir