کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زنی جوان از دامغان؛ انیشتین آینده جهان

زهرا حقاني؛ وارث اينشتين

هفت صبح , 24 اسفند 1393 ساعت 13:29

فقط ۲۷ سال دارد... در دانشگاهي در دامغان درس مي دهد. نمي شناسيمش، مثل بسياري از دانشجويان و فارغ التحصيل هاي هوشمند و با پشتکاري که در گوشه و کنار کشورمان به تحقيق و پژوهش مشغولند و در خندق بزرگ ميان دانشگاه و صنعت گرفتار شده اند، دانشجويان و فرهيختگاني که اگر شانس بياورند يا دبير مي شوند يا با اندکي شانس استاد دانشگاه و بعد بايد با حسرت تيتر سخنراني فلان مقام مسئول را بخوانند که نوآوري ايراني ها را تنها در پخت آبگوشت مي داند و شايد در اين شرايط در نهايت جذب فلان دانشگاه و فلان کمپاني غربي شوند و از کشورشان جدا شوند و جالب آن که او هم يک زن است از نسل انوشه انصاري و مريم ميرزاخاني. نمونه اي از شايستگي زنان ما در حوزه علوم.


زناني که بدون سر و صدا و به رغم نامهرباني هاي برخي گروه هاي سوپر سنتي از يک سو و هياهوي گوشخراش فمنيست ها از سويي ديگر جاه طلبانه شايستگي هاي خود را به صورت جامعه ايراني فرياد مي کنند. خبر از نشريه بسيار معتبر فوربس آمده است.

نشريه اي که سخت مي توان جايي و خبري و ستوني از آن را به خود اختصاص داد. اين نشريه از يافتن ۴ وارث اينشتين در گوشه و کنار دنيا خبر داده است. در ميان هزاران محققي که بر ميراث آن نابغه سوئيسي الاصل تحقيق مي کنند، اين نشريه ۴ تن را صاحب صلاحيت براي عنوان وارث اينشتين خوانده است يکي از آن چهار نفر ايراني است. يک خانم ۲۷ ساله، استاديار دانشگاه فيزيک در دامغان.

نشريه «فوربس» در مورد او نوشته است:
«شايد اينشتين بعدي يک زن ايراني ۲۷ ساله با نام زهرا حقاني باشد.» اين نشريه در ادامه گزارش خود آورده: «او يک محقق ايراني است که دکتراي خود را در مطالعات نيروي جاذبه زمين و اخترشناسي از دانشگاه شهيد بهشتي ايران دريافت کرده و اکنون به عنوان استاديار دانشکده فيزيک در دانشگاه دامغان مشغول فعاليت است و به تشريح نظريات و تئوري هاي آلبرت اينشتين و کشفياتي که در سال هاي اخير بر اساس فرضيه ها از جمله تصويربرداري هاي دوربين فضايي هابل از يک ستاره در حال انفجار که نور برآمده از آن گروهي از کهکشان ها را نابود کرده، مي پردازد. شرکتي با نام «اسپارو» در حال تحقيق و تهيه گزارشي از اسامي دانشمندان و پژوهشگراني از سراسر دنياست که در رابطه با اينشتين به تحقيق مي پردازند و زهرا حقاني، يکي از افرادي است که توجه اين شرکت را به خود جلب کرده تا نظريات و بررسي هاي او مورد توجه قرار گيرد. اين شرکت از زهرا حقاني به عنوان «اينشتين آينده» ياد کرده است.»
 

 
چه کسي اينشتين بعدي خواهد بود؟
معرفي چنين عنواني براي خانم حقاني در گزارش اخير ماهنامه علمي و پژوهشي فوربس صورت گرفته است، که به تشريح نظريات و تئوري هاي آلبرت اينشتين و کشفياتي که در سال هاي اخير بر اساس فرضيه هاي او انجام شده، از جمله تصويربرداري هاي دوربين فضايي هابل از يک ستاره در حال انفجار که نوربرآمده از آن گروهي از کهکشان ها را نابود کرد مي پردازد.

نشريه فوربس در بخشي از گزارش خود با مطرح کردن اين پرسش که چه کسي اينشتين بعدي خواهد بود، مي نويسد تلاش براي يافتن پاسخ به اين پرسش در شرکتي به نام اسپارو (Sparrho) جريان دارد که از فناوري ديجيتال براي کشف فهرستي از دانشمندان و پژوهشگراني که درباره موضوعات مرتبط با کار آلبرت اينشتين مي نويسند، استفاده مي کند. مديران و کارکنان اين شرکت روزانه بيش از ۱۰ هزار منبع را بررسي و بيش از يک ميليون و ۳۰۰هزار سند را در بانک اطلاعاتي خود ذخيره مي کنند، از جمله مقالات مکتوب و تصاوير ويدئويي.
 
ملاک هاي انتخاب چه بودند؟
موتور جست و جوي اسپارو با استفاده از فناوري ويژه خود توانسته فهرستي از اشخاصي را مشخص کند که بر اساس کارهاي علمي اينشتين مقالاتي منتشر کرده اند.

به نوشته فوربس، شرکت ارائه کننده اين موتور جست وجو، به علت اين که خدماتش در جست و جوي مقالات علمي در زمينه اي خاص منحصر به فرد است، آينده روشني دارد. شرکت اسپارو از طريق مشارکت با کتابخانه بريتانيا، به تمام منابع آن که به دهه ۱۸۹۰ ميلادي باز مي گردد، دسترسي دارد و قادر است درباره کارهاي اينشتين پژوهش کند و افرادي را شناسايي کند که مقاله هايي مشابه آنچه او در ۱۰۰ سال پيش روي کاغذ آورده بود، نوشته اند.

زهرا حقاني يکي از اين افراد است که نظريات خود را در مقاله اي مطرح کرده و اسپارو نيز نوشته هاي او را تجزيه و تحليل کرده و به اين نتيجه رسيده است که او يکي از چندين نويسنده اي است که شباهت بسيار زيادي به اينشتين دارند.

خانم حقاني يکي از چهار نفري است که به عنوان «اينشتين هاي بالقوه آينده» معرفي شده اند. پايان نامه دکتراي خانم حقاني، که بر اساس وبسايت دانشگاه دامغان دو سال پيش موفق به دفاع از آن شد، در زمينه تعميم هندسي گرانش بوده است.


او یک محقق ایرانی است که دکترای خود را در مطالعات نیروی جاذبه زمین و اختر شناسی، از دانشگاه شهید بهشتی ایران دریافت کرده و اکنون به عنوان استادیار دانشکده فیزیک در دانشگاه دامغان مشغول فعالیت است.


 


کد مطلب: 29922

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/29922/زهرا-حقاني-وارث-اينشتين

میگنا
  https://www.migna.ir