کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی:

نقش خانواده در کاهش تنش و استرس مردان

افراد لجباز بیشتر آسیب می‌بینند

خبرگزاری فارس , 26 اسفند 1393 ساعت 0:50

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: داشتن خلق و خوی خوش می‌تواند زمینه تعامل مناسب و سلامت جسمانی و روانی را در مردان و خانواده‌شان ایجاد کند.


 

به گزارش میگنا سیما فردوسی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: داشتن سلامت روان به این معنا است که ما علامت و نشانه‌هایی از بیماری‌ها را نداشته‌ باشیم و در کنار آن نیز بتوانیم خودمان را در زندگی با چالش‌ها انطباق دهیم و مهارت‌های زندگی را داشته و به گونه‌ای زندگی کنیم که خود آسیب نبینیم و به دیگران نیز آسیب نزنیم.

وی افزود: مردان سرپرست خانواده هستند و نقش بسیار مهمی در خانواده ایفا می‌کنند. آنها باید به سلامت جسمانی، روانی،‌اجتماعی و معنوی خود توجه کنند تا با سلامت این ابعاد و شخصیت خود بتواند خانواده را اداره کنند.

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: آسیب‌های جسمانی‌، روانی، روحی و رفتاری مردان را تهدید می‌کند آنها وظیفه تأمین معاش را بر عهده دارند و باید از نیرومندی و توانمندی بالا برای مقابله با استرس‌ها برخوردار باشند.

وی افزود: جسم و روان جدا از یکدیگر نیستند بنابراین مردان باید به سلامت جسمانی و روانی خود توجه و خود را به مهارت‌های حل مساله مجهز کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: امروزه استرس‌ها در دنیا بشر را تهدید می‌کند و اگر افراد قوی نباشند و مهارت مقابله با استرس را ندانند با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد این موضوع به ویژه در مورد مردان از سطح خشونت بالاتری برخوردارند صدق می‌کند و چنانچه آنها نتوانند هیجانات خود را مدیریت کنند آسیب‌های جسمانی، روحی و روانی آنها را تهدید می‌کنند و به تبع آن خانواده آنها نیز در عذاب خواهند بود.

وی افزود: این مردان دچار اختلال در عملکرد شغلی و اجتماعی می‌شوند و نمی‌توانند کار خود را به خوبی انجام دهند.

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: رفتار انسان تابعی از تمامیت وجود او است و بحث روان به تنهایی مطرح نیست و این موضوع بر تمام عملکرد او تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: امروزه بحث خودمراقبتی بسیار مطرح است و این گونه نیست که دیگران باید رفتار خود را کنترل کنند بلکه خود فرد نیز باید بتواند هیجاتات خود را کنترل کند. مردان باید به تقویت قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود بپردازند.

این روانشناس گفت: رسیدگی به سلامت جسمانی و روانی مردان از سوی خانواده به فرهنگ و تربیت آنها نیز بستگی دارد امیدواریم نسل آینده به گونه‌ای تربیت شود که به مدیریت خود اهمیت داده و به محض دیدن علایم و نشانه‌های بیماری‌های جسمانی و روانی به متخصصان مربوط مراجعه کند.

وی ادامه داد: خانواده نقش موثری در تشخیص اختلالات و فراهم ساختن بستری مناسب برای عدم تشدید استرس‌ها، نداشتن انتظارات بالا و برقراری روحیه تعاون و همکاری بین اعضای خانواده دارد.

فردوسی گفت: هر چند نقش خانواده و همسر در سلامت جسمانی و روانی مردان مهم است اما ویژگی‌های خود فرد نیز در این راستا اهمیت بسزایی دارد. مثلاً اگر فردی لجباز باشد توصیه همسر و فرزندان او برای حفظ سلامتی وی بی‌اثر خواهد بود بنابراین مردان باید روحیه انعطاف‌پذیری داشته باشند.

وی افزود: داشتن خلق و خوی خوش و اخلاقی شایسته می‌تواند زمینه تعامل مناسب و سلامت جسمانی و روانی را ایجاد کند. بر این اساس باید دیگران را در تصمیم‌هایی که مربوط به خانواده است شرکت دهیم.

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: مردان روزی کودک بوده‌اند که تحت تربیت والدین خود قرار گرفته‌اند اما علاوه بر ژنتیک و محیط خود فرد نیز در ایجاد شرایط و تغییر آن موثر است. وقتی لقمان حکیم می‌گوید که ادب از بی‌ادبان آموختم به نقش خود در شکل‌گیری شخصیت اشاره می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: مردان نباید فکر کنند فقط زنان باید تغییر کنند،در حالی که زنان در جهان ضرورت تغییر را احساس کرده‌اند و ارتقای فکری یافته‌اند اما مردان در جای خود راکد مانده‌اند که این یکی از دلایل علایم تطابق بین زنان و مردان است که بر اساس آن مردان احساس کردند نیازی به رشد ندارند. هر چند شکل‌گیری شخصیت در خانواده و اجتماع صورت می‌گیرد اما بخش مهمی از آن بر عهده خود فرد است.

 

 


کد مطلب: 29959

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/29959/نقش-خانواده-کاهش-تنش-استرس-مردان

میگنا
  https://www.migna.ir