جزئيات طرح ويژه دانشآموزان دختر پايه سوم راهنمايي اعلام شد
طرح "مشكوة " دختران به منظور تقويت مهارتهاي ارتباطي مؤثر بين والدين، مربيان و دانشآموزان دختر پايه سوم راهنمايي ابلاغ شد.
به گزارش فارس مهري سويزي مدير كل دفتر امور زنان و دختران وزارت آموزش و پرورش طي بخشنامهاي به مديران كل آموزش و پرورش استانها، طرح "مشكوة " دختران را جهت تقويت مهارتهاي ارتباطي مؤثر بين والدين، مربيان و دانشآموزان دختر پايه سوم راهنمايي و تعامل موفق بين اين سه گروه ابلاغ كرد.
* تأمين سلامت رواني دختران نوجوان و پيشگيري از ناهنجاريها
دراين بخشنامه آمده است: طرح مشكوة دختران توسط دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش با مشاركت امور زنان و خانواده رياست جمهوري اجرا ميشود كه تصحيح، تعالي و تقويت نقشهاي والدين در خانواده منطبق بر موازين اخلاقي و ارزشهاي اسلامي، بهبود مناسبات رفتاري كاركنان مدرسه، والدين با دانشآموزان دختر در تعامل با يكديگر، تأمين سلامت رواني دختران نوجوان و پيشگيري از ناهنجاريهاي رفتاري و تقويت باورها در ابعاد مذهبي، رواني، اخلاقي و اجتماعي مهمترين اهداف كيفي اين طرح است.
اجراي طرح مشكوة به صورت منطقهاي خواهد بود كه در هر منطقه به شرح ذيل است: تشكيل جلسه آموزشي با ظرفيت حداقل 200 دانشآموز به ميزان 8 ساعت در قالب 4 جلسه به طور متناوب، تشكيل جلسه آموزشي با ظرفيت حداقل 200 نفر از اولياء دانشآموزان شركت كننده در طرح به ميزان 10 ساعت در قالب 5 جلسه به طور متناوب (در اين جلسات الزاماً يك نفر از اولياء با اولويت پدران شركت ميكنند)، تشكيل جلسه آموزشي با ظرفيت حداقل 70 نفر از مربيان دانشآموزان شركت كننده در طرح به ميزان 10 ساعت در قالب 5 جلسه به طور متناوب (مديران، معاونان، مشاوران، مربيان تربيتي و دبيران) است.
* حضور روانشناسان متعهد در طرح مشكوة
اين بخشنامه درخصوص شيوه اجراي طرح مشكوة بيان ميكند: تشكيل كميته اجرايي، علمي و تخصصي در دو سطح استان و منطقه است كه در سطح استان با مسئوليت مدير كل و عضويت معاون امور پرورشي، معاون پژوهشي و نيروي انساني، معاون متوسطه، معاون پشتيباني، كارشناس مسئول امور زنان، رئيس گروه انجمن اوليا و مربيان و كارشناس مشاوره تشكيل شده و در سطح منطقه با مسئوليت مدير منطقه و عضويت معاون امور پرورشي، معاون راهنمايي، رئيس گروه پژوهش و نيروي انساني، معاون پشتيباني، كارشناس امور زنان، كارشناس مسئول انجمن اوليا و مربيان و كارشناس مشاوره تشكيل ميشود.
تدوين برنامه زمانبندي آموزشي براي سه گروه مخاطب طرح، تعيين مناطق و مدارس مجري و ارسال شيوهنامه اجرايي به مناطق تحت پوشش طرح، برگزاري جلسات توجيهي و هماهنگي براي برگزاركنندگان، آماده سازي بنر و پوستر ارسالي و ارسال به مناطق تحت پوشش طرح، شناسايي و دعوت از اساتيد، روانشناسان متعهد و هيئت علمي با تخصص مشاوره و آگاه به روانشناسي و تعليم و تربيت اسلامي و برخوردار از توفيقات عملي در اينگونه طرحها و نشستها، فيلمبرداري از كارگاه آموزشي، تهيه گزرش مستند از مراحل مختلف طرح در هر منطقه، جمعبندي گزارشات دريافتي از مراحل مختلف اجراي طرح در استان، تجزيه و تحليل گزارشها و ارسال به دفتر امور زنان حداكثر يك ماه پس از اجراي طرح، از مراحل اجراي طرح مشكوة دختران است.
* نوجوانان راههاي خودشناسي را ميآموزند
دراين بخشنامه درخصوص سرفصلهاي آموزشي آمده است: سر فصلهاي آموزشي شامل سه بخش دانشآموزشي، اولياء و همكاران است؛ بخش دانش آموزي شامل شناخت و پذيرش خود و تأثير آن در ايجاد رابطه مطلوب خودشناسي در دو بخش ضرورت خود شناسي، فوايد خودشناسي، راههاي خودشناسي و معرفي ابعاد جوان از منظر نيازها، استعدادها، موانع رشد، برنامهريزي، مسئوليت پذيري، تصميمگيري و عوامل شكوفايي؛ ما و نعمتهاي فراموش شده به منظور بالابردن قدرت بصيرت، مقاومت، اميدواري و سخت كوشي؛ هويت شناسي و مهارتهاي اساسي زندگي است.
در اين بخشنامه درخصوص بخش اولياء آمده است: شناخت ويژگيهاي دوران نوجواني و راهكارهاي ارتباط با نسل جوان به ويژه دختران؛ اثر تزلزل، تشنج و تشتت آراء در خانواده بر روي شخصيت نوجوان؛ راههاي اصلاح ارتباط و رفتار با همسر و فرزندان (مهارتهاي ارتباطي بين همسر و فرزندان)؛ وظايف خاص پدران در ايجاد امنيت و آرامش روحي دختران نسبت به آسيبهاي اجتماعي در خانواده و وظايف خاص مادران نسبت به توسعه و تعميق عفاف در خانواده از محورهاي بخش اولياء در طرح مشكوة دختران است.
بخش همكاران نيز شامل شناخت ويژگيهاي دوران نوجواني و راهكارهاي ارتباط با نسل جوان به ويژه دختران؛ ضرورت ارتباط با دانشآموز و ايجاد اعتماد متقابل و راههاي ايجاد ارتباط معنوي و عاطفي كارساز با دانشآموز؛ ارائه راهكارهاي عملي براي حداقل 20 آسيب شايع در حوزه دختران نوجوان و ما و نعمتهاي فراموش شده به منظور بالا بردن قدرت بصيرت، مقاومت، اميدواري و سخت كوشي است.