کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

تعداد مقالات و ارجاعات به دانشمندان ایرانی در منطقه بی نظیر است

28 دی 1394 ساعت 21:51

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تعداد مقالات و ارجاعات به دانشمندان ایرانی در منطقه بی نظیر است گفت :در سال گذشته 40 هزار مقاله علمی تولید شد و حوزه پزشکی نیز توانست 20 هزار سند علمی را در یک سال منتشر کند.


به گزارش روز دوشنبه ایرنا از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر رضا ملک زاده در بیست و یکمین جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی که صبح امروز دوشنبه در تالار ابوریحان دانشگاه علوم شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به کارنامه درخشان ایران در حوزه سلامت، افزود: در سالهای اخیر شاهد کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان و افزایش دسترسی مردم به خدمات حوزه بهداشت و درمان بوده ایم و همانند گذشته دیگر، بیماری های عفونی علت اصلی مرگ در کشور نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 80 درصد مرگ و میرها در کشور به دلیل بیماری های غیر واگیر است، ادامه داد: این بیماری ها به دلیل عدم تحرک بدنی، چاقی و تغذیه به وجود می آید که لازم است تا در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام شود. ملک زاده تصریح کرد: طرح تحول سلامت آغاز به کار کرد تا هزینه خدمات درمانی مردم را کاهش دهد بنابراین اگر بخواهیم موفق شویم باید تحقیق و پژوهش را اساس کار خود کنیم. ملک زاده با بیان اینکه وضعیت پژوهش در مقایسه با دوران گذشته قابل مقایسه نیست، اظهارکرد:پس از پایان جنگ تحمیلی، ایران بالاترین شتاب علمی را در دنیا تجربه کرد و دانشمندان ایرانی توانستند 240 هزار مقاله علمی را تولید و در سطح دنیا منتشر کنند که از میان 95 هزار مقاله مربوط به حوزه پزشکی است.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت افزود: در سالهای گذشته سالانه حدود یک هزار مقاله علمی در کشور تولید می شد در حالی که تنها در سال گذشته 40 هزار مقاله علمی تولید شد و حوزه پزشکی نیز توانست 20 هزار سند علمی را در یک سال منتشر کند.

وی اضافه کرد: 32 درصد کل مقالات علمی کشور مربوط به حوزه پزشکی است در حالی که تنها 10 درصد هیات علمی و 10 تا 12 درصد بودجه پژوهشی کشور در اختیار ما است اما از این وضعیت رضایت چندانی نداریم و می خواهیم به سطح بالاتری از لحاظ تولید علم برسیم . به منظور تجلیل از مقام و منزلت پژوهشگران و محققین برتر دانشگاه های علوم پزشکی کشور و مراکز تحقیقاتی، بیست و یکمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی دوشنبه 28 دی ماه در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.


کد مطلب: 35274

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/35274/تعداد-مقالات-ارجاعات-دانشمندان-ایرانی-منطقه-بی-نظیر

میگنا
  https://www.migna.ir