کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دكتر مجید صفاری نیا

بررسی خصوصیات روان سنجی مقیاس واکنش روانی در جمعیت ایرانی

29 خرداد 1395 ساعت 9:03

میانه نمرات واکنش در برابر تسلیم، مقاومت در برابر نفوذ دیگران، واکنش در برابر نصیحت و توصیه و پاسخ هیجانی در برابر محدودیت انتخاب در آزمودنی های پژوهش به ترتیب برابر با 13/5، 10، 6 و 10 می باشد.


مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روان سنجی مقیاس واکنش روانی در جمعیت ایرانی بوده است.

روش: جامعه آماری پژوهش عبارت بود از کلیه زنان و مردان شهر تهران که 470 زن و مرد به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و به مقیاس واکنش روانی (هانگ و فادا، 1996) پاسخ دادند. برای بررسی پایایی مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ و جهت بررسی روایی مقیاس از روایی محتوایی و روش تحلیل عاملی تاییدی از نرمافزار آموس استفاده شد.

یافته ها: ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده (0/81) حاکی از پایایی بالای مقیاس و نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان دهنده برازش خوب مدل در تعیین عاملهای به شکل اولیه بیان شده توسط هانگ و فادا (1996) بود. به علاوه، یافته های مربوط به هنجارسازی نشان داد که میانه نمرات واکنش در برابر تسلیم، مقاومت در برابر نفوذ دیگران، واکنش در برابر نصیحت و توصیه و پاسخ هیجانی در برابر محدودیت انتخاب در آزمودنی های پژوهش به ترتیب برابر با 13/5، 10، 6 و 10 می باشد.

نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش، مقیاس واکنش روانی در اندازه گیری واکنش روانی زنان و مردان شهر تهران ابزاری پایا و رواست.

نویسنده: مجید صفاری نیا

فصلنامه پژوهش های روان شناسی اجتماعی - سال پنجم، شماره 18، تابستان 1394.

براي مشاهده كامل مقاله : اينجـــــا" را كليك كنيد
-
خبرگزاري فارس


کد مطلب: 37395

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/37395/بررسی-خصوصیات-روان-سنجی-مقیاس-واکنش-روانی-جمعیت-ایرانی

میگنا
  https://www.migna.ir