کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حداد عادل خبر داد

اختلاف اساتید مشاوره و روانشناسی رفع می‌شود!

31 تير 1395 ساعت 14:12

حداد عادل: تمام سعی و تلاش شورای تحول و ارتقای علوم انسانی بر آن است که مشکل پیش آمده پس از تصویب حذف گرایش مشاوره در مقطع کارشناسی رشته روانشناسی رفع و ذهنیت منفی اساتید گرایش مشاوره در این مورد برطرف شود.


رییس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی از انتخاب نماینده دانشگاه آزاد در شورای تحول خبر داد و گفت: تمام سعی و تلاش شورای تحول و ارتقای علوم انسانی بر آن است که مشکل پیش آمده پس از تصویب حذف گرایش مشاوره در مقطع کارشناسی رشته روانشناسی رفع و ذهنیت منفی اساتید گرایش مشاوره در این مورد برطرف شود.

به گزارش میگنا دکتر غلامعلی حداد عادل در بیست و یکمین جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دکتر عباس صدری به نمایندگی از دانشگاه آزاد اسلامی در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شرکت خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به لزوم ارتباط مستمر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با حوزه علمیه افزود: با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تخصصی حوزوی، یک دفتر مستقل به منظور ارتباط با حوزه‌های علمیه در شهر قم راه‌اندازی شد و امیدواریم این دفتر بتواند امکان گفت‌وگو و تعامل دانشگاهیان و حوزویان را در این زمینه گسترش دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اختلاف ایجاد شده در مورد حذف گرایش مشاوره از مقطع کارشناسی رشته روانشناسی، ادامه داد: در هنگام تصویب حذف گرایش مشاوره در مقطع کارشناسی رشته روانشناسی که با پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفت، شورای تحول و ارتقای علوم انسانی از اختلاف بین اساتید روانشناسی و اساتید مشاوره آگاهی نداشت.

رییس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: پس از ابلاغ مصوبه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، بازخوردهای منفی از جانب اساتید این حوزه به شورای تحول و ارتقاء رسید.

وی افزود: تمام سعی و تلاش شورای تحول و ارتقای علوم انسانی بر آن است که مشکل پیش آمده رفع شود و ذهنیت منفی اساتید گرایش مشاوره در این مورد بر طرف شود.

پس از سخنان دکتر حداد عادل، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم طی سخنانی گفت: با توجه به تصمیم اتخاذ شده مبنی بر به حداقل رسانیدن گرایش در مقطع کارشناسی، حذف گرایش مشاوره از رشته روانشناسی یک اقدام مفید است.

وی افزود: البته در این باره باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام شود که شائبه حذف یک گرایش در میان اساتید و دانشجویان آن رشته ایجاد نشود.

در ادامه جلسه، بررسی سرفصل‌های رشته تحصیلی "طراحی صنعتی" در مقطع دکترا در دستور کار قرار گفت و دکتر چوپان‌کار یکی از تدوین‌کنندگان این برنامه درسی گزارشی از چرایی و چگونگی طراحی این سرفصل‌ها ارائه کرد.

وی با اشاره به نقش طراحی صنعتی در ارتقایء کیفیت و کارآمدی تولید داخلی گفت: از این منظر طراحی صنعتی، یکی از پیش فرض‌های ضروری تحقق اقتصاد مقاومتی است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: طراحی صنعتی که در قالب تولیدات صنعتی نمود پیدا می‌کند، محمل و انتقال‌دهنده مؤلفه‌های فرهنگی کشور تولیدکننده آن کالای صنعتی است.

دکتر چوپان‌کار ادامه داد: نقش طراحی صنعتی در ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی نیز برجسته و قابل توجه است.

پس از سخنان عضو هیات علمی دانشگاه تهران و ارائه سرفصل‌های رشته مورد بحث، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم شامل بهره‌گیری از میراث مکاتب فلسفه اسلامی در مباحثی مانند صناعات، طبیعیات و... ، ایجاد ارتباط میان این رشته و سایر رشته‌های صنعتی مانند مهندسی صنایع، تکیه بیشتر بر پژوهش و تحقیقات و توجه به ارتباط این رشته و مباحث توسعه منابع انسانی است.

دکتر مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این باره گفت: توجه به این رشته از منظر اصلاح روندهای سیاست‌گذاری و مدیریتی نیز الزامی است.

وی افزود: در کنار تربیت افراد پژوهشگر در این رشته باید به تربیت افراد ماهر و آماده‌کار میدانی و عملیاتی نیز اهتمام لازم مبذول شود. بر اساس این گزارش، پس از تصویب کلیات سرفصل‌های رشته طراحی صنعتی در مقطع دکتری، اعضای شورای تحول و ارتقای علوم انسانی 4 درس از میان دروس ارائه شده را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند.
دکتر حداد عادل هم با اشاره به سابقه درخشان تمدن اسلامی ایرانی در تولید صنعتی گفت: آنچه در برخی از شهرها مانند اصفهان و شیراز مشاهده می‌شود، نماد بارز وجود یک مکتب پیشرفته طراحی صنعتی در کشورمان است.
وی افزود: تحقیق و پژوهش درباره فناوری مورد استفاده در ایجاد روشنایی در شهرهای بزرگ آن دوران با استفاده از چراغ‌های روغنی و نحوه تولید روغن مورد استفاده از این چراغ‌ها در مقیاس انبوه یکی از مواردی است که می‌تواند مورد مطالعه قرار گیرد.

رییس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد: نکته دیگری که باید در این رشته مورد توجه قرار گیرد، چگونگی افزایش بهره‌وری و کاهش اسراف است. در این بخش نیز اعضای شورای تحول و ارتقای علوم انسانی به موارد تعمیق رویکرد انتقادی به مبانی غربی این رشته، توجه به نشانه‌شناسی و زبان‌شناسی فلسفی، دقت بیشتر جلوگیری از تکرار مباحث مطرح شده در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در مقطع دکتری و در نظر گرفتن اقتضائات بومی کشور اشاره کردند.
در پایان جلسه و با توجه به مباحث ارائه شده اعضای شورای تحول و ارتقای علوم انسانی مقرر کردند مباحث مطرح شده در جلسه‌ای با حضور اساتید این رشته مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گرفته و سپس مجدداً در شورا مطرح شود.
-
به نقل از ایسنا


کد مطلب: 37711

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/37711/اختلاف-اساتید-مشاوره-روانشناسی-رفع-می-شود

میگنا
  https://www.migna.ir