همه ما خاطرات روزهاي اول مدرسهمان، به ويژه اولين سال مدرسهاي شدنمان را به ياد داريم؛ اينکه چگونه صبح اول مهر از خواب بيدار شديم، صبحانه خورديم، لباسهاي نو پوشيديم و دست در دست بزرگترهايمان به مدرسه رفتيم.
بعضيهامان عاشق مدرسه بوديم و بعضيهامان با اشک به مدرسه پا گذاشتيم چون طاقت جدايي از پدر و مادرمان را نداشتيم. هنوز هم تعداد زيادي از دانشآموزان، روز اول مدرسه را با گريه و ترس از تنهايي آغاز ميکنند اما واقعا چطور ميتوانيم کودکمان را براي ورود به مدرسه آماده کنيم؟
مهمترین نکته این است که قبل از ورود به این محیط باید آمادگی لازم را برای او ایجاد کنید. راههای زیادی وجود دارد تا شما یک خداحافظی خوب و یک شروع موفق را برای کودک ایجاد کنید. راهنمای ما را بخوانید تا آمادگی لازم را برای روزهای اول مدرسه پیدا کنید. روال مدرسه را از چند هفته قبل برقرار کنید
بهترین کار این است که چند هفته پایانی شهریور را برای برگشتن به ریتم روزانه مدرسه اختصاص دهید. مثلا هر روز صبح به موقع کودک را بیدار کنید و لباسهایش را بپوشانید. صبحانه، ناهار، شام و میان وعده را در زمانهای مشخصی که به زمان مدرسه نزدیک است بخورید. همچنین مهم است که فرزندتان را صبحها عادت دهید که از خانه بیرون برود. بهانهاش را هم باید پیدا کنید، مثلا میتوانید چند هفته آخر فعالیتهایی ترتیب دهید و اگر اهل ورزش صبحگاهی هستید او را با خود ببرید. این کار بدون شک برای والدین شاغل سخت خواهد بود اما وقتی مدارس باز شود کارتان راحتتر میشود.
ساعت خواب را تنظیم کنید از آنجا که ممکن است به دلیل نداشتن برنامه مشخص، وقت خواب کودک هم زمان مشخصی نداشته باشد، باید از چند هفته قبل کودک را وارد یک برنامه خواب منظم کنید طوری که ساعت 9 شب حتما به تختخواب برود و صبح ساعت مشخصی از خواب بیدار شود. میزان خواب معمول برای کودکان 7 ساله حدود 8 ساعت است.
با خرید لوازم مدرسه ذهن او را آماده کنید یکی از راههای به هیجان آوردن فرزندتان برای روزهای مدرسه، خرید لوازم مدرسه اعم از کیف و کفش و لوازمالتحریر است. در هفتههای پایانی خرید وسایل مدرسه را آغاز كرده و وظایف دانشآموزی را تمرین کنید. مثلا آماده کردن کیف، پوشیدن روپوش و مقنعه، بستن کفش و یاد گرفتن آدرس و شماره تلفن. بهتر است از همین حالا جای مشخصی مثلا نزدیک دربرای قرار دادن آنچه صبحها باید با خود ببرد تعبیه کنید. به این ترتیب کمتر احتمال فراموش کردن لوازم ضروری وجود دارد.
عادت غذایی را از همین حالا در او ایجاد کنید از همین ابتدا فرزندتان را به خوردن خوراکیهای سالم عادت دهید. دلیلی ندارد تمام خوراکیهای رنگارنگ سوپر را در کیف فرزندتان بگذارید.
او را مستقل بار بیاورید از زمانی که فرزندتان پا به مدرسه میگذارد موظف است مسائل زیادی را خودش به تنهایی مدیریت کند. شما میتوانید با صحبت کردن او را برای این مسئله آماده کنید. به او مسئولیت بدهید. مثلا به او بگویید خودش برای تکالیفش برنامه بریزد، اینکه کی و چگونه تکالیف را انجام میدهد را به عهده خودش بگذارید. اگر فرزندتان کوچک است میتوانید کارهایی به او یاد دهید که اعتماد به نفسش را بالا ببرد به طور مثال گره زدن کفشها. اگر کودک شما بتواند نیازهای اساسی را بدون تکیه به بزرگسالان برآورده کند راحتتر به مدرسه میرود.
همه چیز را خوب تشریح کنید به او بگویید همه بچهها به اندازه او میدانند و محیط مدرسه برای همه آنها مانند او خجالتآور و پراسترس است. اگر چند تا از بچهها از قبل هم را میشناسند، دلیلی ندارد احساس غربت کند.
خودش به همکلاسیها سلام کند، اسمشان را بپرسد، در مورد علایق مشترک و... بپرسد و بگوید.
به او یاد بدهید که اگر یکی از همکلاسیها او را انکار کرد، ناراحت نشود.
محیط کلاس برای گوش سپردن به معلم و تعاملات هنگام یادگیری است. دوستیها برای زنگ تفریح است که آن موقع هم اگر شاگرد خوب، زرنگ و پرتوانی باشد، همه دوست دارند بیایند با او دوست شوند. از مدرسه، مدیر، ناظم، معلم، همشاگردیها، درسها، گچ، تخته، خاطرات خودتان، زنگ تفریح و... مفصل تعریف کنید. از آینده آنهایی که درس خواندهاند و موفق شدهاند با آب و تاب تعریف كرده و اشتیاق رفتن به مدرسه را دركوچولویتان شعلهور كنید.
روزهای اول همراه او باشید اولینها همیشه علاوه بر هیجان با نگرانی و شاید ترس هم همراه باشند. این در مورد اولین روز ورود به مدرسه هم صادق است، بنابراین همراهی کردن کودک در روزهای اول بسیار اهمیت دارد. حتی اگر از سرویس مدرسه استفاده میکند، روزهای اول بهتر است خودتان فرزندتان را در رفتن و برگشتن از مدرسه همراهی کنید. برای این کار شاید مجبور باشید ساعت کاریتان را طوری تنظیم کنید که خودتان یا همسرتان حتما در خانه باشید. اما بعد از اینکه کودک عادت کرد، میتوان از دیگر اعضای خانواده مانند پدربزرگ و مادربزرگ هم کمک گرفت.
یک خداحافظی شیرین ترتیب دهید وقتی به مدرسه رسیدید مراسم خداحافظی را کوتاه و شیرین تمام کنید. ممکن است معلم به شما اجازه دهد کمی با فرزندتان بمانید اما از فعالیتهای ادامهدار مثل کشیدن نقاشی جلوگیری کنید چون در این حالت ممکن است فرزندتان برای اینکه شما از کنارش نروید، مدام بگوید نقاشی هنوز تمام نشده است. او را در آغوش بگیرید و به او بگویید بعد از مدرسه منتظرش خواهید بود. چون چنین قولی دادهاید حواستان باشد که سر ساعت آنجا باشید. بعضی از والدین با خواندن شعر و قصه از فرزندشان جدا میشوند. به هر حال هر پدر و مادری بهتر میداند کودکش چگونه آرام میگیرد.
برای گریهها راهحل پیدا کنید برخی بچهها شرایط سختتری برای رفتن به مدرسه دارند و ممکن است هفتهها برای رفتن به مدرسه گریه کنند و از شما خواهش کنند آنها را به مدرسه نبرید. بچههایی هم هستند که با خوشحالی مدرسه را شروع میکنند اما بعد از 3 هفته وقتی میخواهید از آنها جدا شوید شروع به گریه میکنند.
بیشتر بچهها اوقات خوبی را در مدرسه تجربه میکنند اما از تنها ماندن در مدرسه ناراحت میشوند. به نظر سنگدلی میآید که فرزند گریانتان را ترک کنید اما
باید بدانید هر بچه گریانی بعد از چند دقیقه آرام میشود. صبوری و دلسوزی ممکن است کار دستتان دهد. با کودک صحبت کنید و آنچه موجب ترس او شده را باهم کشف کنید. شاید در همین کشف و شهودها تازه بفهمید تنها نگرانی کودک این است که نمیتواند کاپشنش را تنش کند. خب این را میتوانید با هم تمرین کنید و به او بگویید اگر به مشکلی برخورد معلم آنجاست و میتواند کمکش کند.
در برابر گریههای کودک مقاومت نشان دهید مثلا دوباره برنگردید و او را بغل کنید. حتی اگر برای شما هم سخت است که گریههای فرزندتان را ببینید هیچ وقت بدون خداحافظی او را ترک نکنید. ممکن است از اینکه او را با این حال ترک میکنید احساس گناه کنید اما این وظیفه معلم است که این مسئله را حل کند هرچند میتوانید به معلم کمک کنید و اطلاعاتی درباره آنچه میتواند کودکتان را آرام کند به او بدهید تا او توجه کودک را به خود جلب کند. به یاد داشته باشید این گریهها همیشگی نیستند و کودک شما کم کم به معلم و روزهای مدرسه عادت خواهد کرد.
زمان و مکانی برای تکالیف تعیین کنید برخی والدین خود را مسئول کامل انجام تکالیف میدانند؛ به صورتی که در زمان انجام تکالیف بالای سر دانشآموز حضور دارند، زمان شروع انجام تکالیف را تعیین و راهنماییهای زائدی ارائه میکنند. هر چند لازم است والدین به ویژه در سالهای اول دبستان و آمادگی با نظارت خود برنامهریزی و مسئولیتپذیری را به کودک آموزش دهند، اما برخی والدین به اشتباه این مسئولیت را خود برعهده میگیرند، بنابراین نمیتوانند احساس مسئولیت در قبال انجام تکالیف را به فرزند خود یاد دهند. به طوری که اگر یک روز مادر حضور نداشته باشد كودك اصلا به یاد هم نخواهد آورد که باید تکالیفش را انجام دهد. بهتر است از همین حالا جایی را برای انجام تکالیف اختصاص دهید. فرقی نمیکند روی میز آشپزخانه باشد یا در اتاقش اما تا آنجا که امکان دارد خودتان را هنگام انجام تکالیف در دسترس قرار دهید به خصوص در مورد بچههای کوچکتر. ممکن است در حال آشپزی یا خواندن روزنامه باشید اما در عین حال باید حواستان به روند انجام تکالیف باشد. از او درباره اتفاقات مدرسه بپرسید وقتی با فرزندتان به خانه برمیگردید از اینکه در مدرسه چه کارهایی کرده، سؤال کنید و از او بخواهید روزش را برایتان تعریف کند. بهتر است با معلم فرزندتان صحبت کنید تا بفهمید کودکتان بیشتر از چه چیزی در کلاس خوشش میآید كه بتوانید آن را در خانه اجرا کنید یا به او بگویید «انگار تو از نقاشی روی میز خوشت میاد؛ فردا هم میتونی این کار رو بکنی.»
****
صبح
هیج پدری به هنگام صبح بیدار نمی شود تا زندگی فرزندش را تیره سازد. هیچ مادری با خود نمی گوید « امروز اگر فرصتی پیش بیاید بر فرزندم دادخواهم زد و یا او را تحقیر خواهم کرد » . با این وجود باز هم جنگ و جدال در می گیرد .
برای اجتناب از این وضع ناخواسته ، توجه به این نکات ضروری است .
● صبح بخیر مادر هرگز نباید کودک محصل خود را صبح ها به زور و با ناراحتي از خواب بیدار کند . کودک از اینکه مادر هر روز صبح به اطاق او بیاید و پتو را از روی او بکشد و بگوید « یالا بلند شو مگر نمی بینی که دیرت شده » نفرت دارد . اگر کودک با صدای ساعت زنگدار بیدار شود بهتر است تا با صدای مادر زنگدار بیدار شود.
بهترین هدیه برای فرزند محصلمان یک ساعت زنگدار است که روی آن با حروف درشت نوشته شده باشد : « حالا می توانی رئیس خودت باشی »
● صبحانه بدون استرس هنگام صرف صبحانه موقع مناسبی برای آموزش اصول اخلاقی و آداب معاشرت نیست . صبحانه بایستی در یک جو خوشایند صرف شود. هرگونه بگومگو با کودک که اغلب خواب آلوده و بدخلق است ، می تواند به اوقات تلخی منجر شود .استفاده از سخنان نیشدار و طعنه آمیز تهدیدی جدی برای سلامت روانی کودک به حساب می آید و تحت تمام شرایط بایستی مؤدبانه باکودک صحبت کرد .
● پول توجیبی پول توجیبی ، مخارج روزانه کودک است نه اهرم فشار علیه او . والدین نبایستی هنگام عصبانیت پول توجیبی کودک را قطع کنند و هنگام خوشحالی بی جهت مقدار آن را زیاد کنند . مقدار پول توجیبی نیز بایستی بر مبنای توان مالی خانواده ونیازهای سنی کودک تعیین شود .
● لباس پوشیدن کودکان وقتی به مدرسه می روند ، نباید لباسهای گران قیمت پوشیده باشند تا مدام نگران تمیز نگه داشتن آن باشند . کودک بایستی آزاد باشد تا بدود ، بپرد ، توپ بازی کند و این موارد بر تمیز ماندن لباسهای او ارجحیت دارد . به جای ایراد موعظه در مورد پاکیزگی ، بهتر است چند دست لباس ارزان قیمت و بادوام برای فرزندمان تهیه کنیم تا از این طریق سلامت روانی اش را نیز بیشتر تأمین نماییم .
● عجله نکنید وقتی به کودک فشار می آورید که عجله کند ، او بیش از پیش وقت را هدر می دهد . كمي زودتر بيدار شويد تا زمان كافي بدر اختيار داشته باشيد. ضمن اینکه ،عجله معمولاً باعث می شود تا کودک وسایل شخصی خود را در منزل جابگذارد . بهترین کار در اینگونه مواقع این است که اشیای فراموش شده را بدون متهم کردن کودک به فراموشکاری و عدم مسئولیت به او بدهيد.
تكليف مدرسه زماني كه فرزندتان از مدرسه به خانه مي آيد بعد ازاستراحتي كوتاه و صحبت و غذا خوردن و بودن با خواهر و برادر، از او بخواهيد براي امروز چه تكاليفي دارد، سوال بعدي آن است كه بپرسيد به نظرت چقدر طول مي كشد، با اين سوال به او پيش بيني را مي آموزيد. بعد سوال كنيد چه زمان يا زمانهايي قبل از خواب ميخواي انرا انجام دهي، با اين سوال اداره كردن زمان و برنامه ريزي را ياد ميگيرد. و از او بخواهيد اجازه دهد به او ياد آوري كنيد. زماني كه فرزندتان مشغول انجام تكاليفش است كنارش حضور داشته باشيد كار خودتان را بكنيد اما تا پايان تكليف يا وقتي فرزندتان كمكي نخواسته مزاحمش نشويد. اگر حاضر نيست سر زمان مشخص شده تكاليفش را انجام دهد با او از حال و احساسش حرف بزنيد كمكش كنيد و نقش پليس نداشته باشيد. وقتي سر وقت كارش را انجام داد با هر نوع پاداشي باعث خوشحاليش شويد و تا اخر شب به او بگوييد چه خوب شد تكليفت را زود انجام دادي حالا ميتواني از زندگي لذت ببري بازي دلخواه ت را انجام دهي، به او كمك كنيد تكاليفش را در كيفش بگذارد تا فراموش نكند يا خواهر و برادرش انرا پاره نكنند.
-
- متنی زیبا از علی اکبر زین العابدین
اگر بچهای تکلیف نمینویسد، گیر ندهید، خودش میداند و معلمش.
اگر بچهای از خوابِ نازِ صبح بیدار نمیشود، خودش میداند و ناظمش.
اگر درس نخواند، خودش میداند و کارنامهاش. به پدر و مادرش مربوط نیست. به پدر و مادرش این مربوط است که با هم در خانه دعوا نکنند، تفریحات خارج از سن و سال بچه ایجاد نکنند، وسط هفته تا دیروقت مهمانی نباشند، بچهشان را کتابفروشی و موزه و پارک ببرند، در خانه میوه داشته باشند، با بچهشان بازی کنند، شبها موقع شام همه دور سفرهی غذا گفتگو کنند، با پوست میوه شکلهای عجیب و غریب درست کنند، هر از گاهی با معلمِ بچه دیدار کنند، به بچه یاد دهند توی اتاقش گلدان داشته باشد و هر روز از آن مراقبت کند، برایش اسباببازیهایی بخرند که دستِ بچه ورزیده شود، خودشان هم بلا نسبت! یک وقتهایی کتاب بخوانند. با بچه شوخی کنند، دیوانهبازی دربیاورند، ادا و اصول دربیاورند.
هی نگویند: «پول نداریم.»، سر بچه منت نگذارند که برایت فلان و بهمان کردهایم، حواسشان باشد دوستهای خوب دور و بر بچه باشد... همین!
- - توصیه های خانم دکتر پروين ناظمي به والدين کلاس اولي
خانم دکتر! چرا بعضي از کلاس اوليها به محض ورود به مدرسه گريه ميکنند؟
اکثر کودکان هنگام جدايي از والدين، درجههايي از اضطراب و ناراحتي را نشان ميدهند که اين موضوع هم براي کودک و هم براي والدين او دردناک است. البته در مرحلهاي از سن کودک، اين ترس و اضطراب يک پديده رشدي طبيعي است. مثلا اولين روز مدرسه براي بسياري از بچهها با ترس جدايي از والدين و ورود به محيطي جديد همراه است و همين ترسها است که باعث اشک ريختن کودک در اولين روزهاي ورود به مدرسه ميشود. البته جاي هيچ نگراني نيست چرا که پس از گذشت چند روز اين مشکل برطرف خواهد شد.
والدين چگونه ميتوانند کودکشان را براي ورود به مدرسه آماده کنند؟
خانواده اولين بستر و عامل رشد و پرورش قواي مختلف کودک به حساب ميآيد. پدر و مادر با روشهاي تربيتي و ارتباطي خود شرايط و مقدمات پرورش استعدادهاي دروني کودک را فراهم ميکنند و هرچه خود را بيشتر به تواناييها و مهارتهاي لازم براي فرزندپروري تجهيز کرده باشند بهتر و موثرتر از عهده اين امر برخواهند آمد. ورود به مدرسه نيز نه تنها آمادگي کودک، بلکه آمادگي پدر و مادر را نيز طلب ميکند؛ يعني والدين آماده قادر به ايجاد آمادگي در کودک هستند.
اين آمادگيها چگونه بايد ايجاد شود؟
آمادگي جدا شدن، چه قبل از مدرسه و چه بعد از مدرسه، بايد بين پدر و مادر و کودک ايجاد شود. يعني پدر و مادر با آموختن مهارتهايي به فرزندشان اين اعتماد به نفس را در او ايجاد ميکنند که کودک بتواند ساعاتي دور از والدين باشد و اين تجربه را کسب کند که عدم حضور يا خروج آنها از خانه براي ساعاتي، نه تنها اتفاقي ايجاد نميکند که شايد بعد از آن به بهتر شدن روابط ميان آنها نيز منجر بشود. به همين دليل روانشناسان توصيه ميکنند که بايد کودک را قبل از سنين ورود به مدرسه در زمانهايي کوتاه به مراقب جديد يا مهدکودک بسپاريد يا به بهانه خريد براي مدت کوتاهي بيرون برويد تا کودک تنهايي و جدايي از مادر را تجربه کند. در عين حال، ميتوانيد از تجربيات خوب زمان تحصيلتان براي کودک بگوييد تا از مدرسه تصوير مثبتي در ذهنش بسازد. از طرفي، اجازه دهيد تا کودک شما بداند که ميفهميد چقدر سخت است که انسان از کسي که تا اين حد دوستش دارد جدا شود اما زياد با او همدردي و دلسوزي نکنيد.
هنگام ترک کودک، چه؟ رفتارمان در اين شرايط چگونه بايد باشد؟
هنگام ترک کودک بايد او را ببوسيد و نوازش کوتاهي کنيد و با خوشرويي از او خداحافظي کنيد. البته مراسم خداحافظي و ترک کودک را خيلي طولاني نکنيد. بر احساسات دلسوزانه خود غلبه کنيد و چند بار نرويد و برگرديد اما پس از بردن کودک به مهد يا مدرسه مدتي آنجا بمانيد، سپس کودک را با معلم يا دانشآموزان تنها بگذاريد و به خانه برگرديد. در عين حال، فراموش نکنيد که دزدکي و يواشکي ترک کردن کودک بزرگترين اشتباه است. اگر هم کودک تحت هيچ شرايطي حاضر نشد روز دوم مدرسه برود، براي او فعاليتهاي تفريحي و سرگرمي فراهم نکنيد.
چه توصيهاي به والدين بچههاي کلاساولي داريد تا کودکشان را از لحاظ رواني براي ورود به مدرسه آماده کنند؟
کودک را از شرايطي که ايجاد نگراني ميکند، دور کنيد و بدانيد که با برخورد آرام، منطقي و خالي از ترس شما با مدرسه، کودک شما نيز با آرامش بيشتري موقعيت جديد را ميپذيرد. در عين حال، يادگيري را امري شيرين و لذتبخش نشان دهيد. پدر و مادري که با فراگرفتن چيزي جديد شاد و خوشحال ميشوند و اين شادي را در محيط خانه نشان ميدهند در واقع به کودک ميآموزند که يادگيري و کشف همه را خوشحال ميکند و اصولا امري جذاب و خوشايند است. کارهاي ساده خانه را انتخاب کرده و انجام آن را به عهده کودک بگذاريد و موقعيتي فراهم کنيد تا کودک بتواند با موفقيت آن کار را به سرانجام برساند. اين کار علاوه بر ايجاد حس مسووليت، اعتماد به نفس و انگيزه کودک را براي پيگيري و انجام کارهايي که به عهده او گذاشته ميشود بالا ميبرد. توجه داشته باشيد که براي ايجاد عادت مطالعه در کودک هيچ چيزي موثرتر از وجود پدر و مادري نيست که در حضور و همراه با کودک مطالعه ميکنند و مطالعه را امري لذتبخش نشان ميدهند. با کودکانتان صحبت کنيد و به صحبتهاي آنها گوش دهيد. براي کودک قصه بخوانيد و در مورد آن به گفتوگوي دوطرفه بنشينيد. با اين کار مهارت کودکتان را در نشستن، گوش دادن، صحبت کردن و دقت و تمرکز افزايش ميدهيد.
حالا اگر همه اين کارها را انجام داديم و باز هم کودکمان رغبتي براي رفتن به مدرسه پيدا نکرد، چه؟
اگر پس از گذشت 2 هفته کودک هنوز آرام نگرفته است و مشکلات هنگام جدايي ادامه دارد يا صبحها قبل از جداشدن از مادر و رفتن به مهدکودک يا مدرسه ناراحتيهاي جسمي مکرر مانند سردرد، دلدرد، سرگيجه، حالت تهوع، استفراغ، تپش قلب و... دارد، حتما بايد مشاوره تخصصيتر دريافت کند؛ چرا که اضطراب جدايي به سالهاي ابتدايي مدرسه کشيده شده و با فعاليتهاي متناسب رشدي و سني کودک تداخل ميكند. البته همانطور که گفتم اکثر کودکان تنها پس از گذشت چند روز از آغاز مدرسه با محيط جديد آشنا ميشوند و مشکلي نخواهند داشت.
حرف آخر
فراموش نکنيد که اضافه شدن فعاليتهاي مدرسه نبايد به حذف ديگر نيازهاي کودک مثل بازي، گردش يا تماشاي تلويزيون منجر شود؛ بلکه انجام تکاليف مدرسه بايد در کنار ساير نيازها و علايق کودک برنامهريزي شود و اين برنامه را شرايط و وضعيت داخل خانواده شما مشخص ميکند و هيچ برنامه ثابت و قطعي در اين مورد وجود ندارد. به فرزندتان اطمينان دهيد که در زمانهايي که او در خانه نيست اتفاق خاص و جذابي در خانه نميافتد. در اين صورت فرزندتان با خيال راحتتر ساعتهاي حضور در مدرسه را ميپذيرد. در کنار همه اين نکات، روز اول مدرسه را به روزي خاص براي او تبديل کنيد. برنامههايي ترتيب دهيد که کودک به آن علاقه ويژهاي دارد يا کار جذابي که تا به حال انجام نداده است، برايش برنامهريزي کنيد. داشتن خاطره خوش از رفتن به مدرسه مهمترين تجربهاي است که بايد به دنبال ايجاد آن باشيد.
- آمادگی برای رفتن به مدرسه!