سخنگوی صنف معلمان معتقد است، محرمانه بودن آمارهای مربوط به آسیبهای اجتماعی دانشآموزان باعث میشود کارشناسان به میزان آن دسترسی نداشته باشند و بدون آمار، نمی توان با پدیده ها مقابله کرد.
باپنهان کردن آسیبها دربین دانش آموزان نمی توانیم باآن مقابله کنیم
از بین رفتن قبح رفتارهای پرخطر در بین دانشآموزان
19 مرداد 1396 ساعت 10:01
سخنگوی صنف معلمان معتقد است، محرمانه بودن آمارهای مربوط به آسیبهای اجتماعی دانشآموزان باعث میشود کارشناسان به میزان آن دسترسی نداشته باشند و بدون آمار، نمی توان با پدیده ها مقابله کرد.
وی ادامه داد: مثلا اینکه شما بخواهید از یک گردنه عبور کنید اما امکانات لازم مثل زنجیر چرخ و وسایل گرمایشی نداشته باشید. ما در حال گذر از یک گردنه هستیم که باید در این دوره به امکانات مسلح باشیم، ولی متاسفانه مسلح نیستیم و سیستمی هم که میخواهد ما را از این گردنه بگذراند بسیار پر اشکال است.
-
-
خانواده ها هنوز آمادگی برخورد با نسل و پدیده های جدید را ندارند
سخنگوی صنف معلمان با اشاره به اینکه آموزش و پرورش از مسائل زیادی رنج میبرد، اضافه کرد: برای مثال مشاور در مدارس ما به میزان مورد نیاز وجود ندارد و یا افرادی به شغل مشاوره مشغولند که اصلا رشته آنها با زمینه کاریاشان مرتبط نیست و در عین حال خانوادهها هم آمادگی برخورد با نسل و پدیده های جدید را ندارند.
در حال حاضر گسست بین نسلی در جامعه ما وجود دارد و ما را به این جمعبندی میرساند که باید تجدید نظر جدی در فرایند رفتاریامان با نسل جدید داشته باشیم تا بتوانیم به یک درک متقابل از هم برسیم و رفتارهای پر خطر که روزبهروز در بین دانشآموزان افزایش پیدا میکند را کنترل کنیم و در عین حال به معیار جهانی نزدیک کنیم.
او با بیان اینکه یکی از راهکارهای کنترل رفتارهای پرخطر آموزش والدین است، تاکید کرد: آموزش به والدین و در کنار آن آموزش به دانشآموزان، عدم تقابل قهرآمیز با نیازهای مادی و معنوی و ایجاد زمینه های حضور در مراکز هنری، فرهنگی، ورزشی و تجهیز و تامین این مراکز به تعداد نیاز جامعه قطعا در کاهش این رفتارهای پرخطر موثر است.
خلیلآبادی ادامه داد: باید با نیازسنجی گروههای سنی دانشآموزان و همچنین مطالعه درباره علل وقوع رفتارهای پرخطر به دانشآموزان و والدین آموزش لازم داده شود تا آنها بدانند که باید چگونه با آن مواجه شوند که تمام این موضوعات به محوریت آموزش های علمی، مدرن و به روز بستگی دارد.
رفتار ما با کسانی که رفتار پر خطر دارند بسیار مهم است. در حال حاضر و گاهی اوقات با افرادی که به رفتار پرخطر مبادرت میکنند، برخورد قضایی میشود، در صورتی که آنها به برخورد ارشادی و حمایتی لازم دارند. فقط با برخورد قضایی نمیشود رفتارهای پرخطر و نابهنجار را اصلاح کرد.
خلیلآبادی در پایان بهعنوان سخنگوی صنف معلمان تاکید کرد: باید توجه ویژهای به مسئله آموزش و پرورش کرد که یکی از راهحلها در حال حاضر انتخاب وزیر با صلاحیت است. ما برای کم کردن مشکلات به غیر از گذر از یک آموزش و پرورش سنتی به آموزش و پرورش مدرن و مطابق با مبانی فرهنگی چاره دیگری نداریم.
کد مطلب: 41584