کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وسواس فکری والدین اعتماد به نفس کودک را کم می‌کند

8 دی 1396 ساعت 16:40

دکترای روانشناسی کودک و نوجوان با اشاره به اینکه وسواس فکری والدین اعتماد به نفس کودک را کاهش می‌دهد، گفت: این کودکان همیشه در زندگی هراس دارند که در مورد هر تصمیم‌شان مورد مؤاخذه قرار گیرند.


میگنا: محمد زارع نیستانک دکترای روانشناسی کودک و نوجوان در گفت‌وگو با فارس، در ارتباط با وسواس فکری والدین و تأثیر مخرب آن بر روی کودکان اظهار داشت: هر چند که والدین با شخصیت وسواسی، بسیار کمال‌گرا هستند، ولی این افراد به هیچ عنوان به فرزندانشان اجازه نداده که برنامه‌های زندگی و روزمره‌شان را به سبک خودشان انجام دهند.

وی افزود: افراد وسواسی نمی‌توانند ناقص بودن کارها را بپذیرند و این مسئله برایشان به شدت اضطراب‌آور است، بنابراین، افرادی که دچار وسواس فکری بوده همواره کودکشان باید وظایفش را به بهترین نحو انجام دهد.

دکترای روانشناسی کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: والدین با این اختلال روانشناختی به شدت در کارها و برنامه‌های فرزندان خود مداخله کرده و این مسئله کاهش اعتماد به نفس آنها را به همراه دارد.

زارع نیستانک بیان داشت: کودکان والدین دچار وسواس فکری در زندگی هیچ وقت انجام خطا را تجربه نکرده، چرا که این والدین بر کامل بودن و کیفیت برنامه‌های کودک خود، حساس هستند و بر آن تأکید می‌کنند.

وی در پایان گفت: فرزندان این والدین به دلیل وسواس فکری کودک خود اعتماد به نفس نداشته و دیگران را بهتر از خود می‌بینند، همچنین این کودکان توانایی تصمیم در زندگی را نداشته، چرا که هراس دارند با کوچک‌ترین اقدام در زندگی، مورد مؤاخذه قرار گیرند.


کد مطلب: 42845

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/42845/وسواس-فکری-والدین-اعتماد-نفس-کودک-کم-می-کند

میگنا
  https://www.migna.ir