کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اهمیت شعار روز جهانی بهداشت روان سال 2018

11 مهر 1397 ساعت 16:52

سلامتی تنها نبود بیماری نیست، بلکه سلامت محصول چهار بعد انسان یعنی «سلامت جسم، روان، سلامت اجتماعی و معنوی » است


سلامت روان جوانان و نوجوانان : جهان در حال تغییر

YOUNG PEOPLE AND MENTAL HEALTH IN A CHANGING WORLD


اقتضای جان چو ای دل آگهی است
هرکه آگه تر بود جانش قوی است

 
بدون تردید این شعر زیبا و پر مغز مولانا این پیام را در ذهن آدمی ایجاد می کند که هنر خوب زیستن و خوب زندگی کردن در گروی دانش و آگاهی است و انسان که گویا برترین موجود خلقت است با تکیه بر خرد و اندیشه اش قادر است تا بی نهایت دانش کسب کند و مهارت بیاموزد تا در سایه این لطف و مرحمت خداوندی، توانمند تر و سالم تر زندگی کند.
 
سلامتی تنها نبود بیماری نیست، بلکه سلامت محصول چهار بعد انسان یعنی «سلامت جسم، روان، سلامت اجتماعی و معنوی » است که این ابعاد چهارگانه در کنار هم، سلامتی و سالم زیستن را رقم می زنند.

احساس ارزشمندی و مفید بودن، رضایت مندی از خویشتن و توانایی همدلی کردن با دیگران از مهمترین نشانه های سلامت روان است که بدون شک مناسب ترین زمان آموزش و توانمند سازی در این زمینه ها دوران کودکی، نوجوانی و جوانی است که جایگاه آن خانه ، مدرسه و دانشگاه است.

در دنیای امروز که به عصر ارتباطات و فناوری شهرت دارد، نوجوانان و جوانان مهمترین گروه هدف کاربران دنیای دیجیتال و فضای مجازی هستند، دنیایی کاملا متفاوت با دنیای بزرگسالان، که مملو از فرصت های مثبت و منفی برای این گروه هدف می باشد. از این رو به منظور پیگیری از آسیب های دنیای دیجیتالی و بهره مندی از فرصت ها و امکانات مفید و مثبت این گونه فضا ها، آشنا شدن والدین و بزرگسالان با ابزارهای الکترونیک فضاهای مجازی یکی از راه های کمک به نوجوانان و جوانان است.

 
سازمان جهانی بهداشت با طرح شعار سال 2018 (سلامت روان جوانان و نوجوانان: جهان در حال تغییر) تاکید دارد که به هوش باشیم که دنیا درحال تغییر است، نحوه ارتباطات و گفتگو در فضاهای مجازی به سرعت در حال دگرگونی و پیشرفت است. توجه ، تمرکز و مراقبت از نوجوانان و جوانان در این دنیای پیچیده و پر رمز و راز مهمترین و ضروری ترین وظیفه بزرگسالان است، از این رو تاکید می کند که بهترین مسیر برای سلامتی مادام العمر، با سلامت روان خوب شروع می شود و جوانانی که با عوامل استرس زای زیادی مانند جنگ، تبعیض نژادی، فقر،گرسنگی، بیماری های روانپزشکی، خشونت و زورگیری، مصرف مواد و .... روبرو هستند، احتمال بسیار زیادی دارد که در تمام طول عمر و زندگی شان مشکلات روانپزشکی را تجربه کنند. روز جهانی سلامت روان سال 2018 اهمیت ارائه خدمات بیشتر و مراقبت بهتر از جوانان و مشکلاتی که در این دوران تجربه می کنند را نشان م یدهد. توانمندسازی، اقدامات پیشگیرانه، مداخلات زودهنگام، آموزش مهار تهای زندگی و تا بآوری، دسترسی به خدمات آموزشی و سلامت از عوامل کلیدی در ساختن آینده ای سالم برای نوجوانان و جوانان است.

والدین و معلمان می توانند با آموزش مهارت های زندگی به نوجوانان و جوانان به آ نها در مقابله با چال شهای روزمره در خانه و مدرسه کمک کنند، حمایت های روانی اجتماعی در مدارس و سایر اجتماعات بسیار حائز اهمیت است. سرمایه گذاری توسط دولت ها و دخالت بخش های خصوصی و اجتماعی، بهداشتی و آموزشی در برنامه های جامع، یکپارچه و مبتنی بر شواهد برای سلامت روان نوجوانان و جوانان ضروری است. این سرمایه گذاری باید در جهت افزایش آگاهی نوجوانان و جوانان باشد تا بتوانند از سلامت روان خود و همسالان شان مراقبت کنند.

والدین و معلمان باید بدانند که چگونه از نوجوانان و جوانان در این زمینه حمایت کنند. از این رو تاکید می شود با تمرکز بر موضوعات و فرصت های فراهم شده در دنیای جدید، پیوندی میان نوجوانان و جوانان با بزرگترها ایجاد کنیم و با تقویت ارتباط میان این گروه ها در ایجاد یک صدای متحد برای کمک به نوجوانان و جوانان در جهان بکوشیم.....


دکتر علیرضا رئیسی
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی


کد مطلب: 45502

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/45502/اهمیت-شعار-روز-جهانی-بهداشت-روان-سال-2018

میگنا
  https://www.migna.ir