کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نهمین جایزه علمی دکترعلیمحمد کاردان با نکوداشت « استاد محمود منصور» برگزارشد

رضا پورحسین: روان شناسی امروز ایران کلینیک محور است

اطلاعات , 4 ارديبهشت 1398 ساعت 15:04

در نهمین جایزه روانشناسي دکتر علیمحمد کاردان بنیانگذار روان شناسی اجتماعی در ایران كه در فرهنگ سرای ارسباران برگزارشد عضو هيئت علمي دانشگاه تهران گفت: محمود منصور یک روان شناس جامع نگر است


ميگنا: دکتر رضا پورحسین استاد روان شناسي دانشگاه تهران بعنوان يكي از سخنرانان این آیین با استناد به نقطه نظرهای دکتر منصور به برخی روند‌ها در عرصه علم و فرهنگ در کشور انتقاد کرد و گفت: متاسفانه امروز دغدغه علم داشتن از سکه افتاده است و تکثیر علم بجای تولید علم خودش را جا زده است و مقاله‌نویسی و انتقال علم جای تولید آن را گرفته است.

به گفته وی دیگر از تبیین و تحلیل موضوعات و مفاهیم خبری نیست و توصیف جای آن را گرفته است.

وی در بخش دیگر از سخنان خود مبنای روان‌شناسی را انسان‌شناسی مبتنی بر روان‌شناسی الهی دانست و گفت: همه اذعان داریم که دکتر منصور یک روان‌شناس جامع‌نگر است ولی روان‌شناسی امروز ما کلینیک محور و انفرادی است.

دکتر پورحسین با اشاره به وقوع سیل‌های اخیر در کشور گفت: جایگاه ما روان‌شناسان در این عرصه کجاست و ما چگونه می‌توانیم به جامعه در چنین بزنگاه‌هایی بهره برسانیم؟

وی به نقل از دکتر منصور روان‌شناسی را یک علم وارداتی خواند و گفت:‌ این علم باید راه خودش را طی کند و تبدیل به روان‌شناسی بومی شود و بعد می‌تواند صادر شود.

پورحسین یادآورشد: در روان شناسی هستیم بدون اینکه بدانیم مبنای روان شناسی ما بومی است و قایل به انسان شناسی الهی هستیم.

وی به اینکه شناخت ما همچنان در قالب توصیف مانده است و از تبیین دور مانده ایم از یادداشت های دکتر منصور را بیان کرد.

این استاد دانشگاه وجود واژه‌های بیگانه را در کتاب‌های روان‌شناسی نشانه‌ای از حضور یک نوع روان‌شناسی مرعوب دانست و بر دغدغه داشتن دکتر منصور نسبت به زبان‌فارسی به رغم تسلط ایشان به چند زبان خارجی تاکید کرد.

وی همچنین از اینکه در برخی از منابع و محافل روان‌شناسی دنیا نسبت به وحشی‌گری‌های دولتی قدرت‌های بزرگ تحت‌‌عنوان تروریسم دولتی سخنی گفته نمی‌شود، انتقاد کرد و گفت: منصور متعصب به زبان فارسی، جستجوگر مسائل سیاسی، اجتماعی و همواره حمله و رفتارهای آمریکارا در خاورمیانه وجهان سوم نوعی رفتارمرزی می خواند.

بر اساس این گزارش در پایان این آیین دکتر عباس ذبیح‌زاده، دکتر سارا کشاورز مقدم، دکتر آسیه آل‌مراد و دکتر عذرا جهانی تابش به عنوان برندگان نهمین جایزه علمی دکتر علیمحمد کاردان معرفی و لوح تقدیر و جوایزی به آنها اهداء شد.



 


کد مطلب: 47035

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/47035/رضا-پورحسین-روان-شناسی-امروز-ایران-کلینیک-محور

میگنا
  https://www.migna.ir