کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک جامعه‌شناس:

کودکان بی‌دفاع‌ترین قربانیان خشونت

خبرگزاری برنا , 24 بهمن 1398 ساعت 17:08

قرایی‌مقدم گفت: کودکان همواره ضعیف‌ترین و بی‌دفاع‌ترین قربانیان خشونت هستند که گاهی حتی از سوی تنها حامیان خود یعنی پدران و مادران‌شان آزرده می شوند.


میگنا: از کودک آزاری جنسی به عنوان یکی از شایع‌ترین و پیچیده ترین مساله روانی و اجتماعی یاد می شود. از طرفی دوران کودکی مهمترین مرحله رشد و تکامل جسمی و روانی کودک است و آسیب در این دوران پیامدهای متعددی در پی خواهد داشت.

همچنین از آنجایی که آسیب ها و آزارهای جنسی به کودکان کمتر قابل شناسایی است و کودکان نیز قادر به بیان آن نیستند می توان گفت پیامدهای غیرقابل جبرانی در حال و آینده آن ها می گذارد.

باید توجه داشت کودکانی که مورد آزار و اذیت در جامعه قرار می گیرند،  در کسب مهارت های بنیادین دچار مشکل شده، اعتماد به نفس ضعیفی دارند و به رشد معنوی و اجتماعی مناسبی دست پیدا نخواهند کرد.


خشونت تنها حامی کودکان
امان‌الله قرایی‌مقدم رفتار‌شناس و جامعه‌شناس در خصوص پدیده کودک آزاری و عدم وجود آمارهای درست از این آسیب به خبرگزاری برنا گفت: کودکان همواره ضعیف‌ترین و بی‌دفاع‌ترین قربانیان خشونت هستند که گاهی حتی از سوی تنها حامیان خود یعنی پدران و مادران‌شان آزرده می‌شوند.

او ادامه داد: در شرایطی که به دلیل بسیاری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی، زمینه های گوناگونی برای بروز خشونت علیه کودکان وجود دارد، کودک آزاری به‌دست پدران و مادران پدیده‌ای است که تنها پناهگاه امن کودکان را از آنان می‌گیرد.

این رفتارشناس با اشاره به اینکه کودک آزاری پدیده ای در برگیرنده آزارهای جسمی، جنسی، روانی، غفلت و بی‌توجهی نسبت به کودکان است، توضیح داد: متغیرهایی چون طلاق یا فوت پدر یا مادر، سلطه‌گری، مشکلات روانی یا اعتیاد آنان، سوگیری و تبعیض جنسیتی، عقب‌ماندگی ذهنی و جسمی، لجبازی، بهانه‌گیری یا پرخاشگری کودک، بارداری ناخواسته، مشکلات اقتصادی و وجود پیشینه خشونت ورزی در اعضای خانواده در این آسیب بسیار اثرگذار است.

قرایی‌مقدم با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی، اصلی‌ترین عامل کودک آزاری است که از خانواده ریشه می‌گیرد و در جامعه امتداد پیدا می‌کند، عنوان کرد: کودک آزاری را از دو منظر کوتاه مدت و بلند مدت مورد بررسی قرار می دهند. برخی از این پیامدها، مشکلات و کدورت هایی کوتاه مدت برای کودک ایجاد می‌کند اما آثار تنبیه روحی و روانی، آسیبی ماندگار و مانا دارد که به سختی درمان و التیام پیدا می‌کند.

او سطح پائین آموزش و آگاهی بخشی عمومی در این خصوص را ناکافی دانست و گفت: توجه ناکافی به این پدیده‌ نامطلوب اجتماعی از سوی رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما از دلایل پابرجایی انواع گوناگون کودک آزاری در لایه‌های گوناگون اجتماعی و در خانواده‌ها به صورت آشکار و پنهان است.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه در بسیاری از کشورها، با مشاهده ی کودک آزاری، کودک را از خانواده جدا می‌کنند و مکان مناسبی در اختیار او قرار می‌دهند تا چند صباحی از فضای خفقان و بی‌محبتی به حاشیه امن پناه ببرد، تصریح کرد: اما متاسفانه در کشور ما باید پرسید آیا مکانی مناسب یا سازمانی کارآمد برای نگهداری کودکان آزار دیده وجود دارد یا خیر. متاسفانه قوانین ما به روز نیست و همین امر سبب می‌شود، افراد خاطی با علم به سبک بودن مجازات‌ها، باعث افزایش جرم و جنایت شوند.
 


کد مطلب: 49698

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/49698/کودکان-بی-دفاع-ترین-قربانیان-خشونت

میگنا
  https://www.migna.ir