کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در زمان وقوع زمین لرزه و پس از آن چه باید کرد؟

سايت خبری برترین ها , 19 ارديبهشت 1399 ساعت 12:01

شب گذشته زلزله‌ای با قدرت ۵.۱ ریشتر تهران را لرزاند. کسانی که تجربه تلخ زلزله را دارند می‌گویند که در ابتدای وقوع زمین لرزه با صدایی عجیب مواجه می‌شوند که معمولا بسرعت تبدیل به لرزش‌های اولیه خفیف می‌شود. مرحله بعدی موج اصلی زلزله است که از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد و مرحله آخر وقوع پس لرزه‌هایی است که از موج اصلی خفیف‌تر است.


تمامی این‌ها می‌تواند در مدت بسیار کوتاهی اتفاق بیافتد. البته ممکن است پیش از وقوع زلزله اصلی چندین لرزش خفیف حس شود، مثلا در مورد زلزله بم در استان کرمان که در سال ۱۳۸۲ اتفاق افتاد، پیش از وقوع موج اصلی زلزله که در حدود ۵ و نیم صبح اتفاق افتاد، دو زلزله یا پیش لرزه خفیف اتفاق افتاده بود.

سازمان لرزه‌نگاری آمریکا در این زمینه توصیه‌هایی دارد که به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.


اگر در داخل ساختمان هستید اگر در بیرون از ساختمان هستید اگر در حال رانندگی هستید در هنگام وقوع زلزله چه کار‌هایی را نباید انجام داد؟ باید بدانید که گروه‌های امدادی، پلیس، آمبولانس و آتش‌نشانی ممکن است به سرعت خود را به شما نرسانند.


بعد از وقوع زلزله
هنگامی که زلزله به پایان می‌رسد باید انتظار پس‌لرزه را داشته باشید و باید سعی کنید خود را از شیشه خرده و اشیای شکسته دور نگه دارید. برای دوری از خطرات بعد از زمین‌لرزه هم توصیه‌های متفاوتی شده است که بعضی از آن‌ها در زیر آورده شده است:
اگر بیرون از ساختمان هستید منبع: bbc


کد مطلب: 50426

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/50426/زمان-وقوع-زمین-لرزه-باید

میگنا
  https://www.migna.ir