تجمل گرایی میل افراطی افراد به استفاده از کالاهای لوکس بدون تاثیر موثری بر زندگی و تلاش بی نهایت برای مصرف گرایی است.
تاثیر تدریجی بر سبک زندگی و رفتار/ نقاب مجازی بر زندگی واقعی
تاثیر بلاگرها بر سبک زندگی
تهمینه سبحانی نژاد
جام جم , 27 مهر 1402 ساعت 14:09
تجمل گرایی میل افراطی افراد به استفاده از کالاهای لوکس بدون تاثیر موثری بر زندگی و تلاش بی نهایت برای مصرف گرایی است.
این روزها صفحات مجازی شبکه های اجتماعی برخی بلاگرها یا اینفلوئنسرها با دنبال کننده های عجیب وغریب شان، نظر هر مخاطبی را به خود جلب می کند. صفحاتی که اغلب محتوای خاصی از آن به چشم نمی خورد و تنها با درج روزمرگی های تکراری ولی لاکچری باعث جذب مخاطبان می شود.
وقتی وارد صفحات مجازی ازجمله اینستاگرام شده با برخی از افرادی مواجه می شویم که برای خود در این فضا گویی حکمرانی می کنند. القاب و صفاتی برای خود برگزیدند تا بیشتر دیده شوند. نمایشی از زندگی های به اصطلاح لاکچری خود که البته مخاطب فقط شاهد لایه بیرونی آن است.
کسانی که همیشه میزهای غذای شان رنگین است، همیشه در حال سفر و تفریحند، بهترین وسیله ها را برای گذران زندگی خود دارند، لباس های شان همیشه از برندهای بسیار گران قیمت دنیاست، همیشه لبخند روی لب شان است و به سوی موفقیت و یک روز عالی و بانشاط در حرکتند.
البته هرکدام در موضوعات مختلفی بازیگری می کنند، بیوتی بلاگرها، لایف استایل ها و... عناوینی است که در بین خود تعریف کردند. البته صفحات خوبی هم در این بین به چشم می خوردند که اطلاعات مناسبی را به مخاطبان ارائه می کنند ولی نقاب هایی که این بلاگرها به صورت و زندگی خود زدند و دنبال کنندگان این صفحات تنها با یک قیاس ساده، نمی دانند که چه آسیبی بر روح و زندگی خود وارد می کنند. پشت این قاب و روزمرگی زیبا چه می گذرد؟
برای بررسی بیشتر موضوع درباره «نقش بلاگر ها و میکروسلبریتی ها در ترویج تجمل گرایی و زندگی های لاکچری» با معصومه نصیری، دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکوی ایران و همچنین مدرس سواد رسانه ای به گفت وگو نشستیم. تجمل گرایی میل افراطی افراد به استفاده از کالاهای لوکس بدون تاثیر موثری بر زندگی و تلاش بی نهایت برای مصرف گرایی است.
معصومه نصیری در ابتدا ضمن تعریفی از کلمه تجمل گرایی می گوید: «این کلمه نشان دهنده میل افراطی افراد به استفاده از کالاهای لوکس بدون تاثیر موثر یا مستقیم بر روند عادی زندگی و تلاش بی نهایت برای مصرف گرایی است. مصرف چنین کالاهایی دلایل مختلفی دارد، تغییر سبک زندگی به جهت میل شدید به دیده شدن، فخرفروشی و این که به دیگران بگوییم ما افرادی با سطح زندگی یا فرهنگ خاصی هستیم.»
کد مطلب: 63184