کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بزرگترین شهر دنیا چند برابر تهران وسعت دارد؟ + عکس

19 دی 1390 ساعت 17:46


بزرگترین شهر جهان کجاست؟ حتی اگر در موتورهای جستجو هم بگردید جواب آن را بدرستی نخواهید یافت. در حالی که به راحتی می توان به یک جستجوی ساده فهمید پرجمعیت شهر دنیا یا بزرگترین کشور دنیا یا مدرن ترین شهرهای دنیا کجاست اما درباره بزرگترین و وسیعترین شهر دنیا اطلاعات به این سادگی در اختیار همه نیست. علت چیست؟

اول از همه باید توجه داشت که وقتی صحبت از شهر می کنیم منظورمان دقیقاً چیست و فرق آن با استان، ایالت و بخش چیست. در این موارد برخی به اشتباه درباره استان های هم نام با شهر صحبت می کنند و همین باعث می شود آمار اشتباهی به خوانندگان منتقل شود. برای نمونه وقتی صحبت از جمعیت تهران می کنیم دقیقاً معلوم نیست منظور جمعیت "شهر تهران" (با جمعیتی در حدود 7 میلیون و 800 هزار نفر) است یا "استان تهران"(جمعیت 12 میلیون و نیم). همین اتفاق درباره نیویورک نیز می افتد و گاهی آمار ایالت نیویورک با شهر نیویورک (موسوم به نیویورک سیتی) مخلوط می شود.

مورخان، شهر را با توجه به قدمت آن، تعریف می کنند و از نظر اقتصاددانان، شهر به جایی اطلاق می شود که معیشت غالب ساکنان آن، بر پایه کشاورزی نباشد. جمعیت شناسان نیز، تعداد جمعیت یک نقطه را، ملاک شهری بودن آن نقطه می دانند. New York City
-
  نیویورک طبق آخرین برآورده ها بزرگترین شهر دنیاست.

از سویی دیگر چند شهر بزرگ دنیا مدعی وسیعترین شهر دنیا هستند. شهرهایی مانند توکیو، مکزیکوسیتی و سائوپائولوی برزیل از آن جمله اند اما اخیراً موسسه بین المللی پیمایش شهری مستقر در برلین آلمان اعلام کرده که بزرگترین شهر دنیا نیویورک سیتی است که با احتساب حومه آن (ابر شهر نیویورک سیتی) در حدود 7800 کیلومتر مربع وسعت دارد که در مقایسه با شهر تهران به عنوان بزرگترین شهر ایران که با احتساب حومه آن 730 کیلومتر مربع است که در حدود 11 برابر بزرگتر از تهران است.

به گزارش مشرق،باید دقت کرد که حومه شهری در بسیاری از موارد خالی از سکنه است و جزو قسمت های زنده و دارای جمعیت شهری به حساب نمی آید. برای این که دید بهتری به موضوع داشته باشیم باید در نظر بگیریم که خود شهر نیویورک (نیویورک سیتی) از پنج محله عمده به نام های بروکلین، مانهاتان، برانکس، کوینز و استاتن آیلند تشکیل شده است که مجموعاً کمی برزگتر از شهر تهران و در حدود 780 کیلومتر مربع است. مرکز اصلی سازمان ملل متحد در کلان شهر نیویورک و همچنین مجسمه آزادی، مهم ترین نماد ایالات متحده آمریکا در نیویورک واقع شده است.


-

-

-

-

-

-

-
-
-

-

-

-

-

-

-

-


کد مطلب: 7910

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/7910/بزرگترین-شهر-دنیا-چند-برابر-تهران-وسعت-عکس

میگنا
  https://www.migna.ir