کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نرخ ابتلاي كودكان كار و خيابان به ايدز 45 برابر جامعه است

16 فروردين 1391 ساعت 6:15


      بنا بر اظهارات يك فعال حقوق كودك نزديك به 4/5 درصد كودكان كار و خيابان مبتلا به ايدز هستند و نرخ ابتلا كودكان كار و خيابان به ايدز 45 برابر جامعه است.

فرشيد يزداني در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: فقر مستمري در زندگي كودكان كار وجود دارد كه در حوزه سلامت آموزش و تغذيه اين كودكان اثر سوء دارد.

وي در ادامه با اشاره به مقالات ارائه شده به سمينار مرتبط با كودكان كار در بهمن سال گذشته كه برگزار نشد، عنوان كرد: طبق بررسي‌هاي دكتر راهور ـ مسئول پژوهش مرتبط با فقر بين كودكان خياباني و عضو هيات علمي دانشگاه الزهرا ، رشد فقر در كودكان كار و خيابان از سال 84 تا 88 روند صعودي داشته است.

اين فعال حقوق كودك در ادامه با اشاره به خشونتي كه عليه اين بچه‌ها اعمال مي‌شود، عنوان كرد: مساله كار كودكان به نوبه خود خشونتي است كه عليه كودكان كار و خيابان اعمال مي‌شود.

يزداني ادامه داد: بيش از 32 درصد كودكان كار مورد آزار جسمي، روحي و جنسي قرار مي‌گيرند.

وي در ادامه با اشاره به پژوهشي كه در زمينه نرخ ابتلا به ايدز در كودكان كار توسط دكتر محرز استاد دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي انجام شده است، گفت: نرخ ابتلا كودكان كار و خيابان به ايدز 4/5 درصد است و اين نرخ نسبت به نرخ ابتلا به ايدز در جامعه كه 0/1 درصد است 45 برابراست.

يزداني در ادامه خاطر نشان كرد: از اين 4/5 درصد يك سوم كودكان مبتلا 10 تا 14 ساله و دو سوم 15 تا 18 ساله هستند.

وي ادامه داد: آسيب جديد ديگر نرخ بي سوادي و كم سوادي در كودكان كار است.

اين فعال حقوق كودك در ادامه با اشاره به تحقيقي كه در اين زمينه توسط حسيني پژوهشگر اجتماعي در شهرهاي تهران، اهواز، شيراز و مشهد و رشت انجام شده است عنوان كرد: 72 درصد اين كودكان بي سواد و كم سواد هستند يا در حد ابتدايي سواد دارند.

وي افزود: 17 درصد كودكان كار و خيابان‌ در تهران اصلا مدرسه نرفته‌اند و اين بي سوادي و كم سوادي در فرايند زندگي اين افراد تاثير سوء دارد.

يزداني در پايان تاكيد كرد: لازم است مسئولان در وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي به صورت جدي و با ملاحظات بهنگام و برنامه‌ها و با مشاركت نهادهاي مدني مقوله كودكان كار و خيابان را سامان دهند.


کد مطلب: 9943

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/9943/نرخ-ابتلاي-كودكان-كار-خيابان-ايدز-45-برابر-جامعه

میگنا
  https://www.migna.ir