کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با چه کسي بايد مشورت کرد؟

13 آذر 1392 ساعت 11:28


امام صادق عليه السلام فرمودند: کسي که نصيحت کننده اي از باطن و بازدارنده اي از درون و همنشيني راهنما نداشته باشد، دشمن را بر خود چيره کرده است.

امام هادي عليه السلام از پدرانش (عليهم السلام) نقل فرموده است که حضرت علي(ع) فرمودند: کسي که به رأي و فکر خود اکتفا کند، خود را به خطر افکنده است.

امام صادق عليه السلام فرمودند: در کار خود با کساني مشورت کن که از پروردگارشان مي ترسند. امام صادق(ع) نقل کرده است که حضرت علي(ع) فرمودند: در کاري که براي تو پيش مي آيد با کساني که از خدا مي ترسند، مشورت کن.

سليمان بن خالد گويد:از امام صادق(ع) شنيدم که مي فرمودند: با مردم خردمند و باتقوا مشورت کن، زيرا آنها جز به نيکي راهنمايي نمي کنند و بپرهيز از مخالفت با آنان زيرا مخالفت با شخص پرهيزکار و خردمند، باعث تباهي دين و دنياست.
امام صادق(ع) از رسول خدا(ص) نقل فرموده اند: مشورت با خردمند اندرزگو باعث پيشرفت و برکت و موفقيت از جانب خداست. وقتي که شخص دلسوز و عاقل تو را راهنمايي کند از مخالفت با او بپرهيز، زيرا اين مخالفت باعث هلاکت مي شود.
امام جعفر صادق(ع) فرمودند: چرا وقتي مسئله مهمي براي شما پيش مي آيد و خود قادر به حل آن نيستيد با افراد خردمند متدين و پارسا مشورت نمي کنيد؟ سپس امام صادق(ع) فرمودند: آگاه باشيد هر کس اين کار را انجام دهد، خدا او را خوار نمي کند، بلکه مقام او را بالا مي برد و به بهترين کارها و نزديک ترين آن ها به خدا هدايتش مي کند.
امام صادق(ع) فرمودند: مشورت داراي حدودي است که اگر آن حدود شناخته و رعايت نشود ضررش براي مشورت کننده از نفعش بيشتر است.
آن حدود عبارتند از: کسي که با او مشورت مي شود،
۱-عاقل باشد.
۲-آزاده و ديندار باشد.
۳-دوست مهربان و مانند برادر باشد.
۴-اگر از راز تو آگاه شد مثل اينکه خودت به آن آگاهي و آن را مکتوم و پوشيده مي دارد. زيرا تو زماني از راهنمايي مشاور سود مي بري که او عاقل باشد و وقتي که وي آزاد مرد متدين بود نهايت کوشش را براي نصيحت کردن تو به کار مي برد، وقتي که دوست مهربان و مانند برادر باشد و او را از راز خويش آگاه کردي، راز تو را پوشيده نگه مي دارد و آگاهي او مانند اين است که خودت به آن آگاهي. (با اين شرايط) مشورت جامع و نصيحت کامل مي شود.
(«نصايح» سخنان چهارده معصوم، آيت ا... مشکيني، باب ۲۲ استحباب مشورت)

خراسان


کد مطلب: 20727

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/note/20727/کسي-بايد-مشورت

میگنا
  https://www.migna.ir