کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پاسخ به 8 سؤال مهم دوره سالمندي

19 فروردين 1391 ساعت 17:15


دكتر معصومه همتي مسلك پاك،عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي اروميه براين مطلب تأكيد مي‌كند كه سالمندي مي‌تواند دوران سرزندگي، نشاط، عزم و اراده، بزرگي، عزت و شكوه باشد و به 8 سؤال اساسي و مهم سلامتي سالمندان اين‌گونه پاسخ مي دهد:
۱- چگونه بهداشت فردي خود را رعايت كنيم؟
مسواك زدن حتي در موارد استفاده از دندان مصنوعي ضروري است. (اگر نصف قاشق چايخوري نمك را در يك ليوان آب حل كنيد اين محلول براي قرقره و شست‌و‌شوي دهان مناسب است)‌، به‌طور مرتب استحمام نموده و لباس‌هاي خود را تعويض كنيد. موها را تميز و ناخن‌ها را كوتاه و پاكيزه نگه‌داريد. بدن خود را خصوصاً در فصول سرد سال گرم نگه‌داريد. اگر پوست شما زخمي شد با ضدعفوني كردن آن از عفوني شدن زخم جلوگيري كنيد.
۲ – توصيه‌هاي لازم براي برخورداري از تغذيه متعادل براي سالمندان كدامند؟
از پرخوري و كم خوري اجتناب كنيد. سه وعده غذاي اصلي و دو وعده سبكتر در بين آنها معمولاً مناسب است.
از سبزيجات و ميوه جات متنوع استفاده كنيد. سالمندان سعي كنند گوشت قرمز را كمتر و به جاي آن گوشت مرغ و ماهي بخورند. شكر و نمك را كمتر مصرف كنند. شير و فراورده‌هاي آن را در برنامه غذايي روزانه فراموش نكنند. روزانه حداقل هشت ليوان مايعات ترجيحاً آب بنوشند.
۳ – آيا ورزش براي سالمندان مفيد است؟
نرمش و پياده‌روي منظم و مداوم بهترين ورزش در دوران سالمندي است خصوصاً اگر دسته جمعي با همسن و سالان انجام پذيرد. فعاليت‌هاي بدني سبك در پيشگيري از بيماري‌هاي شايع دوران سالمندي از جمله بيماري‌هاي قلبي، ديابت، پوكي استخوان و بيماري‌هاي مفاصل، فشار خون و افسردگي‌ها بسيار مفيد هستند. سعي كنيد ۳۰ دقيقه صبح و ۳۰ دقيقه شب پياده روي كنيد(در صورت وجود بيماري لازم است ورزش با مشورت پزشك انجام گيرد)‌
۴ - چگونه مي‌توان از خواب راحت برخوردار بود؟
براي داشتن خوابي راحت در سراسر شب بهتر است سر وقت بطور منظم و با لباس راحت به رختخواب برويد. اگر از ميزان خواب شما كاسته شده، نگران نباشيد اين پديده در سنين بالا طبيعي است. از خوابيدن در روز به مدت طولاني اجتناب كنيد. چرت زدن در طول روز باعث بي‌خوابي در شب مي‌شود. از مصرف خودسرانه داروها خصوصاً داروهاي خواب آور خودداري كنيد. از نوشيدن چاي و قهوه در ساعات قبل از خواب خودداري كنيد.نوشيدن يك ليوان شير گرم قبل از خواب توصيه مي‌شود.
۵ - مصرف دخانيات در دوران سالمندي چه مضراتي دارد؟
مصرف دخانيات خطر بيماري‌هاي قلبي و عروقي، بيماري قند، ناراحتي ريوي و گوارشي را افزايش مي‌دهد.
۶ - براي داشتن اجابت مزاج طبيعي در دوران سالمندي چه توصيه‌اي مي‌كنيد؟
اگر از ايجاد نفخ شكم به دنبال ميوه جات و سبزيجات ناراحت هستيد مي‌توانيد ميوه جات و سبزيجات را پخته مصرف كنيد تا نفخ كمتري ايجاد كند(يا اين‌كه براي كاهش نفخ شكم از داروهاي خانگي مثل عرق نعناع استفاده كنيد)، از داروهاي ملين جهت اجابت مزاج استفاده نكنيد زيرا اين داروها مانع كاركردن طبيعي روده‌ها مي‌شوند. در صورت مشاهده خون در مدفوع و يا سياهرنگ شدن مدفوع به پزشك مراجعه شود. براي اجابت مزاج راحت‌تر موارد زير را رعايت كنيد: استفاده از ميوه جات و سبزيجات، انجام تمرينات ورزشي يا پياده روي، نوشيدن آب بخصوص بعد از برخاستن از خواب، رفتن به توالت هر روز در موقع معين.
۷ – چگونه مي‌توان از بروز حوادث پيشگيري كرد؟
از حركتهاي ناگهاني و سريع اجتناب كنيد مخصوصاً هنگام برخاستن از رختخواب ابتدا كمي بنشينيد و بعد بايستيد. از كفش و دمپايي مناسب استفاده كنيد تا احتمال ليزخوردن كمتر شود. مثلاً دمپايي ابري براي حمام مناسب نيست. هنگام عبور از پله‌ها براي اطمينان بيشتر از نرده‌ها كمك بگيريد. از راه رفتن در مكاني كه نور آن كم است پرهيز كنيد. براي داشتن ديد بيشتر پس از معاينات پزشكي از عينك مناسب استفاده كنيد.
۸ - فعاليت‌هاي اجتماعي يك سالمند چگونه بايد باشد؟
با برقراري دوستي با ديگران و مشاركت در كارهاي اجتماعي و انسان دوستانه سلامتي را نزد خود و ديگران تأمين كنيد. زندگي و تماس نزديك با اعضاي خانواده در حفظ شادابي و سلامت شما امري حياتي است. با انجام فرايض ديني، تفحص در امور مذهبي، رفتن به مساجد و زيارت اماكن مذهبي اعتقادات مذهبي خود را هر چه بيشتر تقويت كنيد كه موجب آرامش دل و تسلاي روح مي‌شود.     ایران


کد مطلب: 10088

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/10088/پاسخ-8-سؤال-مهم-دوره-سالمندي

میگنا
  https://www.migna.ir