کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ابلاغ دستورالعمل نحوه توسعه و استمرار ارزشيابي كيفي – توصيفي در دوره ابتدايي

3 مرداد 1391 ساعت 5:12


دستورالعمل نحوه توسعه و استمرار ارزشيابي كيفي – توصيفي در دوره ابتدايي طي بخشنامه اي از سوي معاونت آموزش ابتدايي به ادارات كل آموزش و پرورش سراسر كشور ابلاغ شد.

به گزارش ميگنا به نقل از مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، با عنايت به مصوبه هفتصدو شصت و نهمين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش مورخ 18/4/87 موضوع توسعه و استمرار ارزشيابي كيفي – توصيفي در دوره ابتدايي و با توجه به ضرورت همسو سازي اين برنامه با سند تحول بنيادين آموزش و پرورش و ساختار آموزشي 3-3-6 ، موارد ذيل بايد مورد توجه قرار گيرد:
براساس اين گزارش، در بند موارد اجرايي و اداري آمده است:
1- بر اساس مصوبات شوراي عالي آموزش و پرورش ، پوشش برنامه ارزشيابي كيفي – توصيفي براي سال تحصيلي92-91 ،در پايه هاي اول ، دوم ، سوم و چهارم ابتدايي به صورت صد در صد و در پايه پنجم با توجه به ميزان پوشش آن در پايه قبلي( سال تحصيلي 91- 90 ، حداقل 30 در صد ) خواهد بود .
2- كليه آموزگاران شاغل در پايه هاي تحصيلي فوق براي تدريس در سال تحصيلي 92-91 ، مي بايست يا قبلا دوره آموزشي ضمن خدمت 20 ساعته ارزشيابي كيفي – توصيفي كد 91400715 و10 ساعته تكميلي كد91400754 را گذرانده باشند و يا اينكه پيش از شروع سال تحصيلي 92-91، اين دوره ها را بگذرانند . همچنين كليه عوامل اجرايي بويژه مديران و معاونين مدارس ابتدايي نيز ملزم به گذراندن دوره آموزشي ضمن خدمت 20 ساعته فوق مي باشند . مراقبت گردد تاآموزگاراني كه در سالهاي گذشته دوره هاي مذكور را طي كرده اند در پايه هاي تحت پوشش ارزشيابي توصيفي – كيفي سازماندهي شوند.
3- به جهت بررسي ، نظارت و بازديد از روند اجراي آموزش هاي مذكور ، مقتضي است، ضمن برنامه ريزي مناسب ، ليستي از زمان اجرا ، محل اجرا ، تعداد افراد شركت كننده در هر كلاس و نام مدرس دوره هاي آموزش ضمن خدمت ارزشيابي كيفي – توصيفي را حداكثر تا مورخ4/5/91 به دفتر آموزش دبستاني ارسال گردد.

4- براي افزايش اعتماد و اعتبار ارزيابي معلمان در خصوص وضعيت تحصيلي – تربيتي دانش آموزان در فرايند سال تحصيلي تاكيد مي گردد :آموزگاران گرامي ، مجموعه تلاش ها ، فعاليت ها و عملكردهاي دانش آموزان خود را در قالب پرسشهاي شفاهي ، تكاليف درسي ،آزمون هاي تكويني فرايندي ، آزمون هاي مجموعي و . . . كه انجام مي شود را به طور مناسب مستند كرده ، تا در مواقع لازم ، بوي‍‍ژه جهت ثبت در نمون برگ هاي گزارش تحصيلي – تربيتي و اعلام نتايج از آنها استفاده نمايند .
5- ضرورت دارد، مديران مدارس ابتدايي ، با برگزاري جلسات براي كليه عوامل انساني واحد آموزشي ، ضمن تشويق آموزگاران به تقويت مهارتهاي حرفه اي و فراهم نمودن افزايش ظرفيت همكاري ديگر عوامل موثر، بويژه با برگزاري جلسات توجيهي با فواصل زماني مناسب براي والدين دانش آموزان ، بر روند اجراي مطلوب اين برنامه در طول سال تحصيلي نيز نظارت داشته باشند .
6- برگزاري جلسه هماهنگي و وحدت رويه براي مدرسان قبل از حضور آنان در دوره هاي ضمن خدمت در سطح استان و عنايت ويژه معلمان ، نسبت به اهميت بازخوردها و تفكيك بازخوردهاي كلاسي از بازخوردهاي خارج از كلاس ، به نحوي كه از كاربرد مقياس درجه بندي چهارگانه در كلاس براي دانش آموزان به شدت پرهيز شود و در اين زمينه مي بايست بازخوردهاي كلاسي ، به صورت واقعي ، عيني ، ملموس و متمايز كننده ارائه گردد و بازخوردهاي كلي و رتبه اي ، جهت درج در نمون برگ هاي گزارش تحصيلي – تربيتي و كارنامه ، براي انعكاس به اوليا و مسئولين مورد استفاده قرارگيرد .
7- توسعه توانمندي هاي مهارتي معلمان در استفاده از ابزارهاي متعدد با لحاظ اينكه هيچ ابزاري به خودي خود بر ديگر ابزارها برتري نداشته و سفارش به اينكه ، معلمين ضمن رعايت اصول و اركان مهم اجراي ارزشيابي كيفي – توصيفي ، به جريان كامل يادگيري و نگاه عميق به توانمنديها و عدم غفلت از كاستي ها و ضعف هاي دانش آموزان توجه داشته و از ابزار زدگي در روند اجرا آموزش و سنجش در كلاس جدا پرهيز نمايند.
8- تلاش براي ايجاد تغيير نگرش معلمان نسبت به ضرورت تحول در روشهاي آموزش و سنجش با نگاه عميق به اهداف ارزشيابي كيفي – توصيفي، به نحوي كه اين شيوه از ارزشيابي را ، به عنوان استفاده از ابزارهاي پيچيده و پرداختن به كارهاي حاشيه اي و پر نوشتاري در ارائه بازخوردها تلقي ننمايند ، بلكه بر اساس اهداف درسي و با استفاده از ابزارهاي متنوع ، ضمن شناخت دقيق تر توانمنديها و عملكردهاي دانش آموزان ، با ارائه بازخورد هاي منطقي و رهنمودهاي لازم ، زمينه افزايش ظرفيت هاي يادهي – يادگيري در دانش آموزان را فراهم نمايند.
اين گزارش حاكي است؛ در اين بخشنامه به منظور تعميق و اشاعه فرهنگ ارزشيابي كيفي – توصيفي، انجام فعاليتهاي زير با رعايت قوانين و مقررات ، مورد تاكيد و توصيه قرارگرفته است :
1- تاكيد به پرهيز از برگزاري آزمون هايي كه توسط موسسات و افراد خارج از حوزه آموزش و پرورش كه اغلب با نگاه تجاري اقدام به برگزاري آن مي كنند و مغاير بودن آن با سياست هاي كلي آموزش و پرورش
2- انجام مصاحبه هاي مطبوعاتي با رسانه هاي جمعي مختلف توسط مسئولان ذيربط
3- تشكيل ميز گردهاي تخصصي در صدا و سيماي استاني
4- تدوين و نشر بروشورهاي علمي و سفارش فراخوان مقالات در اين زمينه
5- تشكيل كارگاهها و كلاسهاي توجيهي و آموزشي براي اولياي دانش آموزان
6- پيگيري و سفارش چاپ مقالات علمي در نشريه نگاه
7- برگزاري همايش هاي منطقه اي و استاني با عناويني چون دستاوردها و پيامدهاي ارزشيابي كيفي – توصيفي
8- تمهيد مقدمات لازم براي بازديد معلمان و مديران از تجارب همديگر در سطح مناطق و استانها و هم انديشي پيرامون آن
9- تقويت جايگاه كميته پشتيباني ارزشيابي كيفي – توصيفي وارسال گزارش اقدامات اين كميته به دفتر آموزش دبستاني
10-انتخاب افراد علاقمند و توانمند ، به عنوان ناظران علمي برنامه ارزشيابي كيفي – توصيفي در سطح مناطق و استان
11-تهيه و تنظيم دفتر مديريت فرايندهاي كلاس، با رعايت ملاكهاي ارائه شده ، همانند سال هاي تحصيلي گذشته
شايان ذكر است ، در خصوص چگونگي شيوه ارزشيابي دانش آموزان پايه ششم ابتدايي و همچنين تعداد محدودي از دانش آموزاني كه در سال تحصيلي 91-90 ، در پايه پنجم ابتدايي مشمول برنامه ارزشيابي كيفي – توصيفي بودند و در ادامه ، براي سال تحصيلي 92-91، نيز در پايه ششم تحصيلي خواهند نمود ، نيازمند مصوبات از طريق مراجع قانوني بوده ، كه پس از آماده شدن مصوبات در اولين فرصت ابلاغ خواهد شد.


کد مطلب: 12814

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/12814/ابلاغ-دستورالعمل-نحوه-توسعه-استمرار-ارزشيابي-كيفي-توصيفي-دوره-ابتدايي

میگنا
  https://www.migna.ir