کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هزينه گپ هر جوان ايراني چقدر است؟

30 مرداد 1391 ساعت 10:43


ايسنا:جوان بودن جمعيت ايران اهميت برنامه‌ريزي براي اوقات فراغت آنان را دوچندان مي‌كند. آرش 23 ساله دانشجوي سال آخر معماري است. او درباره روش گذراندن اوقات فراغت خود مي‌گويد: 80 درصد از وقتم در كافي‌شاپ مي‌گذرد، معمولا با چند نفر از دوست‌انم اينجا مي‌آيم، دور هم مي‌نشينيم و حرف مي‌زنيم، سيگار مي‌كشيم و شب به خانه مي‌رويم.

او كه در يك شركت به صورت نيمه وقت كار مي‌كند، مي‌گويد: حقوقم را صرف برنامه‌هايم مي‌كنم و در آخر ماه پولي براي پس‌انداز و يا مسايل ديگر برايم نمي‌ماند چون فقط هفته‌اي 30 هزار تومان براي قهوه خوردن خرج مي‌كنم.

اين دانشجوي معماري درباره پركردن اوقات فراغتش با خانواده، اظهار مي‌كند: معمولا در برنامه‌هاي خانوادگي شركت نمي‌كنم چون دنياي من با پدر و مادرم متفاوت است.

محمد، 20 ساله هم كه تحصيلاتش را در دوره دبيرستان نيمه‌كاره رها كرده است، در مورد اوقات فراغتش مي‌گويد: از صبح تا بعدازظهر در يك نجاري كار مي‌كنم و ماهي 400 هزار تومان دستمزد مي‌گيرم.

اما رسول تفاوت بسياري با محمد دارد. او دانشجوي ترم سوم رشته علوم سياسي است و مي‌گويد: معمولا برنامه خاصي ندارم يا كتاب مي‌خوانم يا وب گردي مي‌كنم، البته اگر فرصتي داشته باشم به بعضي كلاس‌هاي فوق برنامه و يا جلسات سخنراني مي‌روم، در غير اين صورت زمان‌هاي خالي‌‌ام را با دوستانم پر مي‌كنم.

رسول هم براي اوقات فراغت و تفريح كردن با مشكلات مالي روبروست، اظهار مي‌كند: از خريدن كتاب‌هاي مورد علاقه‌ام گرفته تا برنامه‌هاي مسافرت كه با دوستان مي‌گذاريم خيلي از وقت‌ها به خاطر پول نداشتن مجبورم بي‌خيالش شوم.

او اضافه مي‌كند: تا الان براي تفريح كردن با جامعه چالش چنداني نداشته‌ام اما اگر روزي مجبور شوم بين علايقم و عرف‌هاي جامعه يكي را انتخاب كنم علايق خود را انتخاب مي‌كنم.

به گزارش ايسنا، مشكلات مالي يكي از چالش‌هاي جوانان براي گذراندن اوقات فراغت است و برخي از آنها به علت شكاف نسل‌ها از تفريح كردن در كنار خانواده خود لذت نمي‌برند. به اعتقاد انسيه وزيري- روانشناس- نقش خانواده‌ها در اوقات فراغت بسيار مهم و حياتي است؛ اما متاسفانه بسياري از خانواده‌ها در اين مسير دچار افراط و تفريط شده‌اند.

او دليل اصلي بي‌علاقه‌گي جوانان به ارزش‌ها وعرف‌هاي جامعه را نبود شناخت درست از جوانان و خواسته‌هاي آنان مي‌داند.

به اعتقاد وزيري، تجربه القاء كردن ارزشهاي جامعه به شكل اجباري بر ذهن جوانان طرحي شكست خورده است و تا زماني كه بر روي خصوصيات و خواسته‌هاي جوانان تمركز نشود و حرف‌ها با آن سازگار نشود، مشكلات حل نمي‌شود.

او شاخصه‌ اصلي برنامه‌هاي اوقات فراغت را علاقه و كشش خود فرد در انجام آنها مي‌داند و به ايسنا مي‌گويد: اين زمان مي‌تواند صرف تفريح، مسافرت، مطالعه و يا بسياري از مسايل بشود اما ملاك اصلي علاقه و لذت بردن فرد از كاري است كه انجام مي‌دهد.

وزيري فصل تابستان را فرصتي طلايي براي دانش‌آموزان و دانشجويان مي‌داند كه متاسفانه در ايران به دليل بي‌برنامگي و نبود آگاهي، به يك چالش تبديل شده است.


کد مطلب: 13397

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/13397/هزينه-گپ-جوان-ايراني-چقدر

میگنا
  https://www.migna.ir