کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سكته مغزي در مردان بيشتر است يا زنان؟

5 مهر 1391 ساعت 10:55


يك متخصص مغز و اعصاب گفت: به نظر مي‌رسد سن سكته مغزي در حال كاهش است. دليل اين موضوع نيز افزايش عوامل برانگيزاننده‌اي چون فشار خون، ديابت و مصرف مواد دخاني است.

دكتر نسترن مجدمي‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)ـ‌ منطقه خوزستان ـ اظهار كرد: يكي از دلايل سكته مغزي، انسداد عروقي است كه كار خون‌رساني به مغز را انجام مي‌دهند. عامل ديگر لخته‌هايي هستند كه ممكن است از قلب به سمت شريان‌هاي مغزي برسند و رگ را به طور موقت بسته و خون‌رساني را مشكل كنند.

وي افزود: سكته‌هايي كه ناشي از مشكلات قلبي باشند، بيشتر صبح زود رخ داده و انواع ديگر ممكن است در هر زماني از روز رخ دهند.

وي ادامه داد: سكته مغزي بيشتر روي نيمكره‌هاي مغز اثر مي‌گذارد و موجب مي‌شود حركت دست و پا مشكل شده و تكلم فرد سخت شود. سكته مغزي در زنان تا پيش از سن يائسگي كمتر رخ داده و پس از آن بيشتر مي‌شود. در كل در مردان سكته مغزي بيشتر رخ مي‌دهد زيرا مردان خود ريسك‌فاكتور سكته مغزي هستند.

اين متخصص مغز و اعصاب گفت:‌ اثبات شده كه تجويز آسپرين در ابتداي سكته مغزي از انتشار لخته به ديگر نقاط بدن جلوگيري كرده و اقدامي پيشگيري‌كننده براي سكته‌هاي مغزي ديگر است.

وي افزود: فردي كه سابقه يك بار سكته مغزي داشته باشد تا زماني كه عامل اصلي اين مشكل رفع نشود مستعد سكته‌هاي مغزي بعدي نيز هست.

مجدمي‌نسب گفت: بيشترين شيوع سكته مغزي در سنين 60 تا 70 سالگي است و در افرادي كه مشكلات قلبي دارند اين سن تا يك دهه كاهش مي‌يابد.


کد مطلب: 14259

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/14259/سكته-مغزي-مردان-بيشتر-زنان

میگنا
  https://www.migna.ir