کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درباره شيوه استخدام و رتبه بندي معلمان

24 دی 1391 ساعت 8:35


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: اجراي نظام رتبه بندي معلمان، استخدام نيروي انساني در آموزش و پرورش را ساماندهي مي كند.
ابراهيم سحرخيز با حضور در همايش «نقش انجمن هاي علمي آموزشي معلمان براي اجراي سند تحول بنيادين» در همدان،افزود: در سند تحول آموزش و پرورش، كليدي ترين عنصر تحول، معلم است كه نجات بخش بوده و ساير تغييرات از جمله كتاب ها، فضاي آموزشي، هوشمند سازي و نظام ارزشيابي، در كنار آن روبنايي محسوب مي شود.

وي ادامه داد: بر همين اساس توجه به اجراي طرح سنجش صلاحيت و نظام رتبه بندي معلمان در اولويت برنامه هاي سند تحول قرار دارد تا مهندسي نيروي انساني در آموزش و پرورش محقق شود.

وي يادآور شد: توزيع منابع انساني در آموزش و پرورش نه تنها عادلانه نيست بلكه مطابق نيازهاي جامعه نيز انجام نمي گيرد و بيشتر نتيجه فشارهاي گاه و بي گاه است كه ضرورت هاي سياسي و اجتماعي و... ايجاب مي كند.

وي اظهار داشت: روال مذكور باعث شده تا در برخي مناطق تهران 80 درصد نيروي انساني آموزش و پرورش را زنان و 20 درصد بقيه را مردان تشكيل بدهند. در حالي كه زماني معلمان مرد را به مدارس دخترانه مي فرستاديم و امروز اين نسبت برعكس شده اما نمي توانيم دبيران خانم را به مدارس پسرانه بفرستيم.

سحرخيز تصريح كرد: در مجموع نياز به نيروي انساني در سه دوره ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان با وضعيت موجود همخواني ندارد و اگر وزراي قبلي و وزير فعلي معتقد به مهندسي نيروي انساني و استخدام نيرو بر اساس تشخيص و نيازهاي خود وزارتخانه و نه طبق دستورالعمل هاي سازمانهاي استخدامي كشور، بوده و هستند، براي پيشگيري از چنين وضعيتي بوده است.

وي خاطر نشان ساخت: براي پيشگيري از استخدام فله اي 60-50 هزار نفري كه جوابگوي نيازهاي آموزش و پرورش نيست و امروز ما را با تنگنا مواجه ساخته است، دو راهكار شامل تأسيس دانشگاه ويژه فرهنگيان و برگزاري آزمونهاي استخدامي مخصوص آموزش و پرورش در دست اجرا قرار دارد.

معاون وزير آموزش و پرورش تاكيد كرد: طبق سند تحول بنيادين و نيز برنامه جامع علمي كشور، معلم كارمند دولت محسوب نمي شود بلكه كنار اساتيد دانشگاه، پژوهشگران و فناوران جايگاه او تعريف شده و لذا در طول خدمت خود، همواره نياز به ارتقاي توانمنديهاي علمي و افزايش سطح دانش و آگاهي خود دارد.

وي جدي گرفتن طرح رتبه بندي معلمان را عامل اصلي براي رسيدن به اهداف فوق دانست و گفت: در همين راستا، هر چهار سال يك بار، معلمان در يك آزمون همگاني شركت مي كنند تا با كسب حداقل نمره لازم، براي فرآيندهاي بعدي معرفي شوند و البته در اين زمينه نيازمند مشاركت فرهنگيان به عنوان مميز هستيم.

وي افزود: در اين طرح، دوره هاي ضمن خدمت و تشويق هاي كيلويي و نمره هاي غيرواقعي ارزشيابي مديرمدرسه كه هيچوقت به زير 100 نمي رسد. ملاك ارزيابي و ارتقا نخواهد بود و لذا نقش و جايگاه انجمن هاي علمي آموزشي معلمان در رصد توان آنها، بسيار فاخر و تاثيرگذار خواهد بود. وي يادآور شد: اجراي نظام رتبه بندي معلمان همچنين نتايجي مانند رتبه بندي واقعي مدارس، جدي گرفتن پژوهش و مطالعه توسط معلمان، دگرگوني نظام ارزشيابي، اصلاح حقوق فرهنگيان را در پي خواهد داشت.

سحرخيز به آغاز فرآيند حذف كنكور نيز اشاره كرد و اظهار داشت: سوابق تحصيلي دانش آموزان بايد اين اعتبار را پيدا كند كه جاي كنكور بنشيند و نبايد اجازه بدهيم كه كتابهاي زرد و قرمز تجاري جاي معلم را بگيرد و نقش او را از حيز انتفاع ساقط كند.

وي تاكيد كرد: حذف كنكور، احتمالا در سال 1395 محقق خواهد شد و در حال حاضر طرح هايي مانند برگزاري سه امتحان نهايي براي سال هاي اول، دوم، سوم دبيرستان، استاندارد كردن سوالات و نمرات در مدارس، بازنگري ارزشيابي دوره راهنمايي، آزمون ورودي از ابتدايي به راهنمايي، آزمون جامع براي جبران سوابق تحصيلي دانش آموزان ضعيف جهت ورود به دانشگاه به عنوان مقدمات حذف كنكور در دست تدوين و يا بررسي است.


کد مطلب: 16159

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/16159/درباره-شيوه-استخدام-رتبه-بندي-معلمان

میگنا
  https://www.migna.ir