کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اشعه تلويزيون و رايانه، عامل مؤثر در بروز اختلال خواب

1 آذر 1389 ساعت 9:42


  پژوهشگران انجمن روان درماني آلمان مي‌گويند: افسردگي، استرس، عصبانيت، تماشاي تلويزيون و کارکردن با رايانه اندکي پيش از خوابيدن، از عوامل مؤثر در بروز اختلالات خواب است.
محققان در توضيح نتايج بررسي‌هاي خود بر روي عوامل ياد شده در بروز اختلالات خواب مي‌گويند اشعه‌هاي منتشرشده از صفحه تلويزيون و رايانه، توزيع هورمون «ملاتونين» که وظيفه تنظيم ريتم بدن در شبانه‌روز را برعهده دارد، مختل مي‌کند و در نتيجه، بدن خارج از وضع طبيعي خود مجبور است بيدار باشد. به گفته اين محققان، اختلالات خواب، سلامت انسان‌ها را تهديد مي‌کند و آنها را در معرض انواع بيماري‌هاي روحي - رواني و جسمي قرار مي‌دهد.
اختلال در خوابيدن مي‌تواند موجب بيماري چاقي مفرط شده و در شرايط حاد، آغازي براي بيماري ديابت شود. همچنين اختلال در خواب، بويژه آن دسته از اختلالات ناشي از افسردگي ، سبب مشکلات رواني مي‌شود. محققان معتقدند تغيير سبک زندگي مي‌تواند کمک مؤثري به بهبود وضعيت خواب اين گونه بيماران کند.
به‌عنوان مثال، تلاش براي کاهش تنش‌ها و استرس‌هاي روحي از جمله موارد مهمي هستند که مي‌تواند در کاهش اختلالات خواب مؤثر باشد. محققان در آلمان معتقدند يکي از مهم‌ترين روش‌ها در مقابله با اختلالات خواب، يکنواختي در زمان و چگونگي خوابيدن است که به مراتب تأثير بيشتري نسبت به ساعات خوابيدن دارد. به گفته آنها، فرد بيمار مبتلا به مشکلات نارسايي‌هاي خوابيدن، در صورتي که در طول يک ماه، هفته‌اي سه مرتبه دچار ناراحتي‌ها و مشکلات بي‌خوابي شود بايد به پزشک مراجعه کند.
پژوهشگران به اين نكته هم اشاره مي‌كنند كه بيماران مبتلا به بدخوابي يا بي‌خوابي بايد بدانند لذت بردن از خوابيدن از زمان طولاني خواب مهم‌تر است. از جمله ديگر مواردي که مي‌تواند بر اختلالات خوابيدن دامن بزند، وضع نامناسب نور و سر و صدا در شب است.
پژوهشگران بر اساس يافته‌هاي جديد خود معتقدند با وجودي که برخي افراد هنگام خوابيدن به سر و صداهاي اطراف خود عادت کرده‌اند، اما همين سر و صداهاي ناخواسته مي‌تواند رفتار و روح و روان افراد را تحت تأثير قرار دهد و سرمنشأ بسياري از ديگر مشکلات رواني شود.


کد مطلب: 1736

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/1736/اشعه-تلويزيون-رايانه-عامل-مؤثر-بروز-اختلال-خواب

میگنا
  https://www.migna.ir