کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تاثير تلویزیون و رفتار والدین بر طرز تفکر نوزاد

سايت خبری پزشکان بدون مرز , 9 تير 1392 ساعت 14:52

انعطاف پذیری مغز نوزادان بسیار زیاد است و با توجه به تمام عوامل محیط شکل می‌گیرد ولی این انعطاف پذیری، آسیب‌هایی را برای نوزادان در پی دارد.


پژوهشگران علوم پزشکی می گویند وجود بحران در منزل تاثیرات بسیار منفی بر رشد مغز کودکان دارد و منجر به بروز استرس در نوزادان می‌شود.
بحث کردن والدین در منزل، عملکرد مغزی نوزادان را تحت تاثیر قرار می‌دهد .مغز نوزادان حتی زمانی که خواب باشند به لحن تند و فریادهای پدر و مادر پاسخ می‌دهد.

انعطاف پذیری مغز نوزادان بسیار زیاد است و با توجه به تمام عوامل محیط شکل می‌گیرد ولی این انعطاف پذیری، آسیب‌هایی را برای نوزادان در پی دارد.

برخی والدین تصور می کنند که کودکان تا قبل از چهار سالگی متوجه مشاجره آنان نمی شوند؛ این باور کاملاً غلط است چرا که کودکان در سنین یک تا چهار سال تمام رفتار و گفتار والدین را به دقت زیر نظر دارند و آن را در مغز خود مرور می کنند.

حتی زمانی که بچه ها مشغول بازی هستند، به شدت رفتار والدین خود را کنترل می کنند و در اولین فرصت آن رفتار را پیاده سازی می کنند. علاوه بر روابط والدین، برنامه های تلویزیون نیز به شدت در شکل گیری طرز فکر کودکان موثر است.

چندی پیش نیز محققان دانشگاه اورگان دریافتند وجود بحران در منزل تاثیرات بسیار منفی بر رشد مغز کودکان دارد و منجر به بروز استرس در نوزادان می شود.

این تحقیقات توسط روش fMRI روی ۲۰نوزاد ۶ تا ۱۲ ماهه انجام شده واکنش های مغزی این نوزادان در مقابله با صدای آرام، خشم، فریاد و خنده بررسی شده است. محققان بر این باورند که منشا اصلی خصوصیات روحی و عاطفی افراد، نحوه شکل گیری مغز و عواطف آنها در سال های اولیه زندگی است.

متخصصان براین باورند که آرامش و تغذیه نوزادان دو عامل موثر در هوش هیجانی آنان است.
نتایج کامل این تحقیقات در شماره اخیر نشریه Child Psychology and Psychiatry به چاپ رسیده است.


کد مطلب: 18270

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/18270/تاثير-تلویزیون-رفتار-والدین-طرز-تفکر-نوزاد

میگنا
  https://www.migna.ir