کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خانواده‌ها بيشتر حواسشان به دخترانشان باشد

6 شهريور 1392 ساعت 9:17

نرخ افسردگي دختران 2 برابر بيشتر از پسران است به دليل روحيه‌ي حساس دختران نسبت به پسران.


دکتر فاطمه منفرد پويا، روان پزشک و مشاوره خانواده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: افسردگي در جوانان و نوجوانان چند علل دارد که يکي از اين دلايل رفتار خانواده‌ها و فقدان پدر و مادر، طلاق و جدايي از هم، ازدواج مجدد پدر و مادر و همچنين علل ژنتيکي نيز مي‌تواند باشد.
وي گفت: نوجوانان همانند ساير گروه‌هاي سني در مقابل انواع ناراحتي‌هاي روحي و اختلال‌هاي رفتاري آسيب پذيرند و غالبا 7 نوع اختلال در بين نوجوانان شيوع بيشتري دارد. افسردگي، خودکشي، اسکيزوفرني، بي‌اشتهايي رواني، پرخوري رواني، اعتياد و پرهيزکاري.
وي افزود: پژوهش‌هاي جديد نشان مي‌دهند که درصد قابل ملاحضه‌اي از نوجوانان به افسردگي‌هاي از نوع خفيف و شديد مبتلا هستند.
وي در ادامه افزود: افسردگي رايج‌ترين مشکل رواني نوجوانان است که نزديک به 20 الي 35 درصد از نوجوانان به افسردگي خفيف، 12 الي 15 درصد به افسردگي متوسط و نهايتا 5 درصد به افسردگي عميق مبتلا هستند.
وي گفت: افسردگي نوجوانان به عوامل مختلفي مربوط مي‌شود از جمله:
وارثت: افسردگي تا اندازه اي جنبه ارثي دارد به صورتي که بين اعضاي يک خانواده شايع است. قطع يک رابطه يا شکست در يک واقعه مهم مي‌تواند باعث افسردگي شود.
استرس: افسردگي در بين نوجواناني که به دلايل فقر مالي، استرس روزمره و مداومي را تجربه مي‌کنند بيشتر است.
جنسيت: نرخ افسردگي دختران 2 برابر بيشتر از پسران است. افکار بيهوده، رسيدن به درماندگي اکتسابي، يعني اين باور که سختکوشي نمي‌تواند به بهبود اوضاع يا شرايط منفي زندگي منجد شود.
وي افزود: سرکوب يکي ديگر از عوامل افسردگي است انسان به لحاظ ذاتي تمايلات خلاقيت‌ها منتها بسياري از اين تمايلات و شادي‌ها و خلاقيت‌ها در خانواده و بعد در اجتماع نادرست تلقي مي‌شود و نوجوانان خصوصا نوجواناني که به لحاظ شخصي درونگر است خود را با شرايط خانواده و اجتماع وفق مي‌دهد، غافل از آنکه اين سرکوب شادي و خلاقيت را در او از بين مي‌برد و انساني که شادي و خلاقيت ندارد بسيار مستعد افسردگي است.


کد مطلب: 19182

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/19182/خانواده-ها-بيشتر-حواسشان-دخترانشان-باشد

میگنا
  https://www.migna.ir