کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یافته‌های محقق جوان ایرانی نشان داد:

کدام معتادان در ترک پایدارترند؟

26 شهريور 1392 ساعت 15:58

رمز پایداری در ترک اعتیاد چیست و کدام حمایت‌ها بیشترین اثر را در این زمینه دارند؟ پژوهشگران ایرانی در تحقیقات تازه خود به این پرسش پاسخ دادند.


به گزارش ایسنا، در سال‌های اخیر پژوهشگران مختلفی مساله پیشگیری و درمان اعتیاد را از ابعاد مختلف پزشکی،‌ روانشناسی، اجتماعی و ... مورد بررسی قرار داده‌اند و راهکارهای متعددی دراین زمینه ارائه کرده‌اند.

همچنین مراکز و انجمن‌هایی با هدف پیشگیری و درمان اعتیاد بروز و ظهور کرده‌اند. مرضیه حق‌گویی اصفهانی که در پژوهش خود به بررسی ویژگی‌های شخصیتی و شبکه اجتماعی معتادان در حال ترک عضو گروه NA پرداخته، درباره شیوه این تحقیق به ایسنا گفت: این پژوهش کیفی به روش تشکیل گروه‌های کانونی و طرح سوالات به شیوه مصاحبه عمیق بر روی 18 نفر از اعضای انجمن معتادان گمنام با میانگین سنی 30 سال انجام شده و عوامل موثر بر پایداری ترک اعتیاد را بررسی کرده است. وی این عوامل را در دو بخش «سرمایه اجتماعی شبکه» و «شخصیت و هویت فردی» استخراج کرده است.

به گفته این پژوهشگر، بر اساس نتایج به دست آمده در بین انواع حمایت‌های اجتماعی شبکه، حمایت معرفتی،‌ منزلتی و عاطفی دارای بیشترین اثر بر روی پایداری در ترک اعتیاد معتادان عضو انجمن NA هستند.

وی، حمایت معرفتی را شامل حمایت دریافتی از سوی گروه همدردان (سایر اعضای انجمن) تعریف و تصریح کرد: طبق این یافته‌ها هر چه ارتباط این افراد پس از ترک مصرف مواد با انجمن بیشتر باشد و آموزش‌ها و اطلاعات بیشتری در اختیار آنها قرار گیرد، ترک پایدارتری خواهند داشت.

حق‌گویی اصفهانی تاکید کرد: از سویی دیگر از بین انواع پیوندها در شبکه روابط اجتماعی،‌اصلاح روابط خانوادگی و ارتباط موثر با خانواده از دیگر عوامل اثرگذار بر پایداری ترک است.

این محقق افزود: جالب آن که حمایت‌های مادی مانند کمک مستقیم مالی توسط خانواده و اطرافیان به فرد معتاد دارای اثری بر پایداری در ترک اعتیاد نبوده است. حق‌گویی اصفهانی به یافته‌های بخش دیگری از این تحقیق اشاره کرد و گفت: شناخت از خود،‌ تغییر نگرش و دستیابی به اعتماد به نفس از جمله مقوله‌های اثرگذار بر پایداری ترک اعتیاد در مقوله «شخصیت و هویت فردی» هستند. به گفته وی افزایش اعتماد به نفس و بازیابی جایگاه اجتماعی فرد معتاد بر پایداری ترک اعضای انجمن NA تاثیرگذار بوده است.


کد مطلب: 19444

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/19444/کدام-معتادان-ترک-پایدارترند

میگنا
  https://www.migna.ir