کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فوق‌تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان:

کودکان به طور ژنتیکی زمینه اضطراب را دارند

31 شهريور 1392 ساعت 11:54

کودکانی که در بدو ورود به مدرسه ناآرامی می‌کنند و حاضر نیستند از والدین خود جدا شوند، زمینه اضطراب را ژنتیکی دارا هستند و به محض جدا شدن از والدین ممکن است این زمینه ژنتیکی فعال گردد


فوق‌تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: کودکانی که هنگام ورود به مدرسه ناآرامی می‌کنند، به طور ژنتیکی زمینه اضطراب را دارند.
به گزارش فارس ، روزهای آغازین سال تحصیلی و ماه مهر بوی مدرسه می‌دهد، روزهایی که در خاطرات سال‌های پیش ما جا مانده و حتی اگر آنقدر بزرگ شده باشی که دیوارهای مدرسه دیگر رفیقت نباشند.
این روزها شاهد کودکانی قد و نیم قد و چهره‌هایی متفاوت، گاهی خیلی خوشحال و گاهی گریان و غمگین که حاضر نیستند حتی برای لحظه‌ای از پدر و مادر جدا شده و در شادی و همهمه دیگر بچه‌ها شریک شوند، هستیم.
در این راستا با توجه به اینکه کودکانی گریان و غمگین را می‌بینیم که از مدرسه وحشت دارند و حاضر نیستند از پدر و مادرشان جدا شوند با فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان و عضو هیئت علمی دانشگاه گفت‌وگویی داشتیم:
شهرام حیدری در گفت‌وگو با فارس در اصفهان در پاسخ به سئوال خبرنگار مبنی بر اینکه آیا کودکان در بدو ورود به مدرسه ممکن است دچار افسردگی شوند، اظهار کرد: کودکان به ندرت دچار افسردگی می‌شوند، کودکانی که در بدو ورود به مدرسه ناآرامی می‌کنند و حاضر نیستند از والدین خود جدا شوند، زمینه اضطراب را ژنتیکی دارا هستند و به محض جدا شدن از والدین ممکن است این زمینه ژنتیکی فعال گردد و واکنش‌هایی از قبیل، گریه کردن و جدا نشدن از پدر و مادر و یا علایم جسمانی به صورت دل درد، سردرد، تهوع و استفراغ را از خود نشان دهند.

وی در مورد زمینه اضطراب در کودکان ادامه داد: زمینه اضطراب در کودکان به دو دسته تقسیم می‌شود، کودکانی که دچار اختلال اضطرابی هستند و ممکن است در بدو ورود به مدرسه ناآرامی کنند، اما بعد از گذشت چند روز عادت کرده و اختلالی را ایجاد نمی‌کنند و این رفتار به صورت واکنشی گذرا است و بیماری محسوب نمی‌شود، شدت واکنش دسته دوم به حدی است که به هیچ عنوان حاضر نمی‌شوند از والدین خود جدا شوند و واکنش رفتاری آنها نسبت به دسته اول بیشتر است.

فوق‌تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در خصوص آمادگی این کودکان قبل از ورود به مدرسه، بیان کرد: والدین قبل از ورود فرزندشان به مدرسه باید مدرسه را طوری برای کودک خود توصیف کنند که کودک بداند در محیطی کاملاً امن و در آرامش کامل قرار است پا بگذارد و مدرسه را همچون خانه دوم خود بداند.

وی در ادامه در مورد حضور والدین در روزهای اول مدرسه نیز گفت: روزهای آغازین سال تحصیلی پدر و مادر یا یکی از والدین باید همراه کودک حضور داشته باشند، اما اینکه بخواهند تمام ساعات روز را در مدرسه بمانند کار اشتباهی است و این کار فقط شامل کودکانی می‌شود که دچار اختلال اضطرابی شدید هستند.
حیدری در پایان در مورد تنبیه کردن کودکانی که در بدو ورود به مدرسه هستند، خاطرنشان کرد: کودکان دچار اختلال اضطرابی را به هیچ عنوان نباید تنبیه کرد و والدین این کودکان باید در روزهای اول در مدرسه بمانند و گاهی لازم می‌شود که در کلاس درس پیش فرزند خود حضور داشته باشند و وقتی رفته رفته فرزندشان با محیط آشنا شد باید او را تنها بگذارند.


کد مطلب: 19526

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/19526/کودکان-طور-ژنتیکی-زمینه-اضطراب

میگنا
  https://www.migna.ir