کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چپ دست‌ها بیشتر در معرض اسکیزوفرنی هستند

10 آبان 1392 ساعت 14:26

پژوهش جدید محققان نشان داده که افراد چپ دست بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی قرار دارند تا اختلالات خلقی مانند افسردگی.


ایسنا: این پژوهش نشان داد که در میان افراد مبتلا به بیماری‌های روانی، افراد چپ دست نه از بیماری افسردگی بلکه بیشتر از اختلالات روانی رنج می‌برند. محققان دریافتند که 11 درصد افراد مبتلا به اختلالات خلقی چپ دست بودند در حالیکه در میان افراد مبتلا به اسکیزوفرنی این میزان به 40 درصد می‌رسید. نسبت افراد چپ دست مبتلا به افسردگی در این پژوهش مشابه میزان افراد چپ دست در کل جامعه است.

محققان 107 بیمار را در یک کلینیک روانی عمومی در یک جامعه شهری کم درآمد برای تعیین تعداد چپ دست‌ها مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که چپ‌دستی در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی بسیار شایع‌تر از افراد مبتلا به افسردگی است. پژوهشهای پیشین نشان داده که زنان چپ دست بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.

محققان هلندی دریافته بودند که زنان چپ‌دست دوبرابر بیشتر از زنان راست‌دست در معرض ابتلا به سرطان پستان قبل از یائسگی هستند. محققان دانشگاه پزشکی اوترخت بر این باورند که دلیل آن ممکن است قرار گرفتن فرد در معرض سطوح بالایی از هورمونهای جنسی در رحم مادر باشد که باعث چپ‌دست شدن کودک و شاید تغییر در بافت پستان شود.
پژوهشهای دیگر نیز نشان داده بودند که افراد چپ دست بیشتر در معرض خوانش‌پریشی و همچنین اضطراب قرار دارند.
این پژوهش در مجله SAGE Open منتشر شده است.


کد مطلب: 20221

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/20221/چپ-دست-ها-بیشتر-معرض-اسکیزوفرنی-هستند

میگنا
  https://www.migna.ir