کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گام محققان ایرانی در متناسب‌سازی داروی درمان اعتیاد با مغز معتادان

30 آذر 1392 ساعت 10:43

پ‍ژوهشگران دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال مطالعه بر روی مکانیزم عملکرد مغز معتادان به مواد مخدر و محرک‌های صنعتی هستند.


ایسنا، دکتر "عباس حق‌پرست" در کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی با اعلام این خبر افزود: آنچه که درد ندارد اما انجام آن پاداش و لذتی برای فرد به همراه می‌آورد ممکن است بر اثر تکرار به اعتیاد تبدیل شود.
وی با بیان اینکه در علم فیزیولوژی هر آنچه که پاداش به همراه دارد را نمی‌توان غیر مفید دانست تاکید کرد‌: برخی پاداش‌ها و لذت‌ها برای فرد اتفاقا ضروری است که در این ارتباط غذا خوردن و آشامیدن از جمله مواردی است که در فرد هم ایجاد لذت می‌کند و هم این که باید آن را تکرار کند چون حیات انسان به این لذت ها وابسته است.
دبیر اجرایی کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی افزود : اعتیاد به سوء مصرف مواد همهمچون خوردن و خوابیدن احساس لذتی در فرد ایجاد می‌کند که برروی سیستم مغز تاثیر می‌گذارد و باعث می شود که فرد به یک ماده اعتیاد پیدا کند.
این فیزیولوژیست افزود:‌ هر چند اعتیاد به سوء مصرف مواد، پاداش و لذتی را در فرد ایجاد می‌کند اما نه تنها برای سیستم مغز مفید نیست بلکه اثرات تخریبی برای مغز دارد.
دکتر حق پرست با بیان اینکه اعتیاد به سوء مصرف مواد یک پاداش غیر طبیعی است که به مغز می‌رسد اظهار کرد:‌ دانشمندان از جمله پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به دنبال حل این موضوع هستند که روشی را بیابند تا مغز، پاداش‌های غیر طبیعی که به مغز می‌رسد را نپذیرد و پاداش های طبیعی از جمله خوردن و آشامیدان را قبول کند.
وی افزود :‌ در صورتی که این مساله حل شود می‌توان به فرد معتاد داروی متناسب با عملکرد مغزش تجویز کرد و او را از رنج اعتیاد به مواد مخدر یا محرک صنعتی نجات داد.


کد مطلب: 21012

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/21012/گام-محققان-ایرانی-متناسب-سازی-داروی-درمان-اعتیاد-مغز-معتادان

میگنا
  https://www.migna.ir