کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اين دارو مانع بروز چاقی و بیماری‌های قلبی در اسکیزوفرنی‌ها است!

19 اسفند 1392 ساعت 12:06

تحقیقات جدید پژوهشگران بریتانیایی حاکی از آن است که چاقی و احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی بالا است و به‌ طور قابل‌ توجهی سبب مرگ زودرس در این بیماران می‌شود، ولی استفاده از «متفورمین» مانع از بروز عواقب ناگوار بیماری می‌شود.


به گزارش ایسنا ، استفاده از داروی «متفورمین» در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی در بررسی‌های پیشین در جمعیتی کاملاً انتخاب ‌شده انجام شده بود و نتایجی ناسازگار از آنها حاصل شده بود.

در این کارآزمایی غیر‌انتخابی و دارای شاهد که برای نخستین‌ بار، «متفورمین» به داروهای مصرفی روانپزشکی افزوده شده، تعداد 148‌ بیمار سرپایی تیپیک اسکیزوفرنی یا اختلال اسکیزوافکتیو (متوسط 43 سال) به ‌صورت غیرانتخابی به ‌مدت 16‌ هفته «متفورمین» یا دارونما دریافت کردند (که در‌صورت تحمل به هزار‌ میلی‌گرم و دو بار در روز افزایش می‌یافت).

به گفته محققان، تمامی بیماران از یک یا 2 ‌آنتی‌سایکوتیک استفاده می‌کردند و از مشاوره‌ی جیره‌ی‌ غذایی و نرمش نیز استفاده کردند. بیماران دچار دیابت ملیتوس از کارآزمایی حذف شدند. در زمان ورود، متوسط وزن شرکت‌کنندگان 101.9 کیلوگرم‌ (متوسط شاخص توده‌ی‌ بدن 34.6) و تراز میانگین تری‌گلیسرید درحد مرزی بالا بود (mg/dL150.3)، متوسط کلسترل لیپوپروتئین با چگالی پایین و بالا و تراز هموگلوبین A1c در حدود طبیعی ‌بود. 77 درصد بیماران گروه «متفورمین» و 82 درصد بیماران گروه دارونما بررسی را به پایان رساندند.
مصرف «متفورمین» با کاهش وزن بیشتر و بهبود تراز گلیسیرید همراه بود. تبعیت از مصرف «متفورمین» عالی بود و در ارتباط با آن رویدادهای ناگوار به وجود نیامد.
نتایچ این پژوهش در The American Journal of Psychiatry منتشر شده است.


کد مطلب: 22948

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/22948/دارو-مانع-بروز-چاقی-بیماری-های-قلبی-اسکیزوفرنی-ها

میگنا
  https://www.migna.ir