کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزن کم هنگام تولد، بیماری های قلبی را در بزرگسالی افزایش می دهد

7 ارديبهشت 1393 ساعت 20:02

وزن کم نوزاد در هنگام تولد و بهره مند نشدن از شیر مادر برای مدتی طولانی، احتمال ابتلا به فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی را در سنین بزرگسالی افزایش می دهد.


به گزارش ایرنا؛ تازه ترین تحقیقات دانشمندان در آمریکا که این هفته منتشر شد نشان می دهد، وزن کم در هنگام تولد و شیردهی کوتاه مدت مادر خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

جذب بالای سی آر پی یا همان C-Reactive Protein که نوعی پروتئین سنتز شونده در کبد است ابتلا به فشار خون مزمن و بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های متابولیکی را در بزرگسالی افزایش می دهد. البته عوامل افزایش این نوع پروتئین هنوز مشخص نیست.

محققان با کار بر روی 6951 جوان 24 تا 32 ساله و مراجعه به پرونده پزشکی آن ها دریافتند سطح پروتئین سی- ری اکتیو که یک عامل بیولوژیکی کلیدی فشار خون است به وزن هنگام تولد و مدت شیردهی مادر مرتبط است.

محققان مشاهده کردند وزن کم هنگام تولد به افزایش میزان پروتئین سی- ری اکتیو در سن بزرگسالی ارتباط مستقیم دارد و شیردهی طولانی مدت بر میزان آن موثر است.

سازمان بهداشت جهانی همواره تاکید کرده است شیر مادر غذای ایده آل برای نوزادان است و تمامی مواد لازم را برای رشد آن ها فراهم می کند.
دارای آنتی بادی هایی است که آن ها را در مقابل بیماری های رایج نظیر اسهال و ذات الریه که دو عامل اصلی مرگ و میر نوزادان است مصون نگه می دارد.


کد مطلب: 24165

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/24165/وزن-کم-هنگام-تولد-بیماری-های-قلبی-بزرگسالی-افزایش-می-دهد

میگنا
  https://www.migna.ir