کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیش‌بینی زودتر از موعد افت قند خون با مدل ریاضیاتی

9 ارديبهشت 1393 ساعت 17:43

مدل ریاضیاتی جدید دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا می‌تواند با دقت بیش از 90 درصد، سطوح قند خون مبتلایان به دیابت نوع یک را تا 30 دقیقه جلوتر از بروز تغییرات قریب‌الوقوع در آنها پیش‌بینی کنند.


به گزارش ایسنا، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع یک بطور مداوم از دستگاههای ارزیابی گلوکز خون استفاده می‌کنند که مایع زیر پوست را بررسی می‌کند. این در حالیست که سطوح قند زیر پوست بین هشت تا 15 دقیقه به پیگیری سطوح قند خون از هر جا می‌پردازد.

این امر بویژه در زمان خواب شکل‌آفرین است. بیماران ممکن است پیش از آنکه این ارزیابی‌ها از خطر افت شدید قند خون در این بیماران خبر دهد، این حالت مرگبار را تجربه کنند. سطوح قند خون در واکنش به دوز انسولین، غذای مصرفی، فعالیت فیزیکی و حالت احساسی بیمار در نوسان است. بزرگی این نوسانات در هر فرد متفاوت است.
محققان یک مدل متغییر با زمان طراحی کرده‌اند که با شیوه فیلترینگ توسعه‌یافته کالمن برآورد می‌شود. این مدل مسئول تغییرات مرتبط با زمان در روند جنبش‌شناسی گلوکز مرتبط با انسولین و غذای مصرفی است.

محققان، دقت این مدل را با 30 بیمار مجازی و پنج بیمار زنده مبتلا به دیابت نوع یک آزمایش کرده و دریافتند وابستگی دینامیکی قند خون بر دوز انسولین و غذای مصرفی از لحاظ زمانی در هر بیمار و بین بیماران مختلف متفاوت است.
به گفته آنها، صحت بالای پیش‌بینی این مدل در فواصل زمانی 30 دقیقه‌ای به کنترل بهینه استفاده سریع از دوز انسولین بطور بلادرنگ اجازه می‌دهد چرا که آغاز اقدام انسولین از یک تاخیر کمتر از 30 دقیقه‌ای برخوردار است.
نتایج این پژوهش در مجله Diabetes Science and Technology منتشر شده است.


کد مطلب: 24225

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/24225/پیش-بینی-زودتر-موعد-افت-قند-خون-مدل-ریاضیاتی

میگنا
  https://www.migna.ir