کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

متن كامل آئين‌نامه جديد ارتقاي اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌هاي كشور

21 اسفند 1389 ساعت 10:26


  آئين‌نامه جديد ارتقاي اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌هاي كشور اخيراً از سوي كامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوري ابلاغ شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، آئين‌نامه ارتقاي اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها و موسسات آموزشي و پژوهشي كشور بعد از بازنگري و تدوين مجدد در وزارت علوم، در جلسه 679 مورخ 14 دي 89 شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيد و سرانجام با امضاي كامران دانشجو وزير علوم تحقيقات و فناوري براي اجرا به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي پژوهشي كشور ابلاغ شد. در اين آئين‌نامه فعاليت‌هاي فرهنگي،‌تربيتي و اجتماعي اعضاي هيئت علمي موسسات آموزشي به مجموعه فعاليت‌هاي عضو هيئت علمي اطلاق مي شود كه مؤيد آميختگي علم و اخلاق اسلامي و مبتني بر تقويت و ترويج باورهاي اعتقادي، مذهبي و ملي منطبق با قانون اساسي و ارزش‌هاي انقلاب اسلامي در ميان خانواده دانشگاهيان بوده و نگاه مثبت جامعه به دانشگاهيان را به عنوان عناصر سازنده و پيشرو در پي داشته باشد. بر اساس اين گزارش تدوين كتاب، مقاله و توليد اثر بديع و ارزنده هنري با رويكرد اسلامي در حوزه‌هاي فرهنگي، تربيتي واجتماعي حداكثر تا 4 امتياز در واحدهاي كار يا ترم براي اعضاي هيئت علمي به همراه دارد، همچنين تهيه و تدوين پيوست فرهنگي براي كليه فعاليت‌ها و همكاري‌هاي موثر در اجراي امور فرهنگي بر اساس سياست‌هاي كلي برنامه‌هاي پنجساله توسعه و سياست‌هاي متخذه توسط شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي نيز حداكثر تا 3 امتياز براي اساتيد در پي خواهد داشت. ارائه مشاوره فرهنگي و يا همكاري مؤثر با تشكل‌هاي قانونمند دانشجويان و اعضاي هيئت علمي و طلاب و نهادهاي فرهنگي فعال در موسسه آموزشي و يا حوزه علميه به منظور ترويج فعاليت در حوزه فرهنگ حداكثر 2 امتياز و فعاليت به عنوان استاد مشاور فرهنگي با حكم معاون فرهنگي و هنري موسسه در هر نيسمال تحصيلي حداكثر 7 صدم امتياز، و حداكثر 5 امتياز در هر موضوع خواهد داشت. مسئوليت پذيري در اصلاح و هدايت نگرش‌هاي مطلوب فرهنگي و مشاركت يا انجام فعاليت‌هاي فرهنگي، تربيتي و اجتماعي و يا عناوين مشابه براي كليه اقشار دانشگاهي(دانشجويان،اساتيد و كاركنان) با كسب موافقت رسمي موسسه محل خدمت شامل برنامه‌ريزي و طراحي در امور فرهنگي، تربيتي و اجتماعي و علمي دانشجويي و اعضاي هيئت علمي يا طلاب و كاركنان، مشاركت در اجراي امور فرهنگي، تربيتي و اجتماعي از جمله مشاركت فعالانه در تشكيل جلسات هم‌انديش اساتيد و نشست و جلسات دانشجويي جهت تبيين مباحث و مشكلات و رفع شبهات اعتقادي و ساير فعاليت‌هاي مرتبط (ارائه خدمات مشاوره‌اي علمي،‌فرهنگي، تربيتي، اجتماعي و آموزشي به دانشجويان و طلاب وحضور مستمر و تاثيرگذار در مراكز دانشجويي اعم از كانون‌ها، مساجد، خوابگاه‌ها و ...) با تائيد كميسيون تخصصي ذيربط حداكثر 2 امتياز در واحد كار يا ترم منظور خواهد شد. بر اساس اين گزارش استمرار در تقيد و پايبندي به ارزش‌هاي ديني، فرهنگي و ملي، انقلابي و صداقت وامانت‌داري با تائيد كميسيون تخصصي ذيربط حداكثر 10 امتياز در واحد كار يا ترم، حداكثر 10 امتياز در هر موضوع و حداقل 5 امتياز در هر دوره‌ ارتقا را شامل خواهد شد. كسب جوايز فرهنگي در زمينه ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و مسئوليت‌هاي فرهنگي حداكثر 2 امتياز در هر مورد در واحد كار يا ترم و حداكثر 8 امتياز در هر موضوع به همراه خواهد داشت ضمن اينكه طراحي و مشاركت فعالانه در برگزاري كرسي‌هاي نقد و نظريه‌پردازي با تائيد مرجع ذيصلاح حداكثر يك يا دو امتياز در واحد كار يا ترم و حداكثر 6 امتياز در هر موضوع خواهد داشت. شركت در كارگاه‌هاي دانش‌افزايي و توانمندسازي اعضاي هيئت علمي در زمينه فرهنگي، تربيتي واجتماعي با ارائه گواهينامه معتبر حداكثر 2 امتياز به ازاي هر 16 ساعت آموزش در واحد كار يا ترم و حداكثر 8 امتياز براي هر موضوع دارد. به گزارش فارس امتيازات اعضاي هيئت علمي در ماده فرهنگي، تربيتي و اجتماعي در هر موسسه با تشكيل كميسيوني شامل رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري، معاون دانشجويي،فرهنگي و يا عناوين مشابه نظير معاون فرهنگي به عنوان دبير كميسيون، معاون آموزشي موسسه، يك نفر عضو هيئت علمي با حداقل مرتبه دانش‌ياري به انتخاب هيئت اجرايي جذب موسسه و دبير شوراي هم‌انديشي اساتيد موسسه و در صورت عدم وجود شوراي مذكور، نماينده شوراي فرهنگي موسسه بررسي خواهد شد. * فعاليت‌هاي آموزشي اعضاي هيئت علمي در موسسات آموزشي به مجموعه فعاليت‌هاي عضو هيئت علمي اطلاق مي‌شود كه افراد بايد در جهت آموزش و تربيت دانشجويان، به نحوي روزآمد و موثر براي حفظ و ارتقاي كيفيت آموزش و انتقال مطلوب مفاهيم به كار گيرند. بر اساس اين گزارش رعايت نظم و انضباط درسي و شئونات آموزشي حداكثر 7 صدم امتياز در واحد كار يا ترم و حداكثر 7 امتياز در هر موضوع است كه اعضاي هيئت علمي بايد حداقل 5 امتياز را در اين بخش در هر دوره ارتقا كسب كنند. كيفيت تدريس شامل ارزيابي كيفيت تدريس توسط مدير گروه با لحاظ نمودن نظرات اعضاي هيئت علمي عضو گروه 5 امتياز ، ارزيابي كيفيت تدريس توسط معاون آموزشي دانشكده 5 امتياز، ارزيابي كيفيت تدريس توسط دانش آموختگان ممتاز 5 امتياز، ارزيابي كيفيت تدريس توسط دانشجويان 5 امتياز مي‌شود كه اعضاي هيئت علمي بايد حداكثر 8 امتياز را در هر موضوع در اين بخش كسب كنند. كميت تدريس براي دوره‌هاي كارداني 0.5 امتياز، كارشناسي 1 امتياز و كارشناسي ارشد يا دكتراي حرفه‌اي و دكتراي دكتراي تخصصي 1.25 امتياز خواهد بود كه اعضاي هيئت علمي بايد حداكثر 3 امتياز در واحدهاي كار يا ترم، حداكثر 30 امتياز در هر موضوع را كسب كنند و حداقل امتياز لازم براي هر دوره ارتقاء در اين بخش 8 امتياز خواهد بود. راهنمايي و مديريت پروژه كارشناسي و يا عناوين و موضوعات مشابه مصوب كه زمينه مهارت‌افزايي را در مقطع كارشناسي و يا سطح دو حوزه علميه فراهم مي‌كند حداكثر 0.3 امتياز در هر واحد كار يا ترم و حداكثر 5 امتياز براي هر موضوع است. برخورداري از برجستگي يا شاخص بودن در امر آموزش نظير دريافت لوح تقدير و نشان به تشخيص هيئت مميزه و يا كسب عنوان معلم برتر با تائيد مراجع رسمي جهت انجام فعاليت‌هاي آموزشي در سطح موسسه با تائيد رئيس موسسه يا دانشكده حداكثر 0.5 امتياز در هر واحد كار يا ترم و حداكثر 1 امتياز براي هر موضوع، در سطح دانشگاه با تائيد معاون علمي آموزشگاه حداكثر 1 امتياز در واحد كار يا ترم و حداكثر دو امتياز براي هر موضوع و در سطح ملي و بين‌المللي با تائيد معاون آموزشي وزارت مطلوب حداكثر 2 امتياز در واحد كار يا ترم و حداكثر 4 امتياز براي هر موضوع دارد. تاليف يا تدوين كتب چاپي يا الكترونيكي كه به عنوان منبع آموزشي مورد استفاده قرار گيرد، در سطح ملي حداكثر 3 امتياز در واحد كار يا ترم و حداكثر 6 امتياز براي هر موضوع و در سطح موسسه با تائيد گروه آموزشي حداكثر 1.5 امتياز در هر واحد كار يا ترم و حداكثر 3 امتياز براي هر موضوع در پي خواهد داشت. ضمن اينكه تدوين و تاليف اين كتب در سطح موسسه با تائيد شوراي انتشارات موسسه و شوراي برنامه‌ريزي موسسه يا گروه آموزشي حداكثر 0.7 امتياز در هر واحد كار يا ترم و حداكثر 1.5 امتياز براي هر موضوع دارد. ارج نهادن به امور آموزشي و شاگرد پروري با بهره‌گيري از روش مطلوب تدريس و استفاده مناسب از روش‌هاي نوين آموزشي نظير مشاوره آموزشي، سمينارها و اردوهاي آموزشي حداكثر 0.5 امتياز در هر واحد كار يا ترم و حداكثر 2 امتياز براي هر موضوع خواهد داشت.


کد مطلب: 2457

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/2457/متن-كامل-آئين-نامه-جديد-ارتقاي-اعضاي-هيئت-علمي-دانشگاه-هاي-كشور

میگنا
  https://www.migna.ir