کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خلق شنل نامرئی برای خلاص شدن از سایه اجسام

26 خرداد 1393 ساعت 13:46

دانشمندان موسسه کالسروهه آلمان یک گام به خلق شنل نامرئی و خلاص‌شدن از سایه اجسام نزدیک شدند.


به گزارش ایسنا، این محققان به دنبال پنهان‌کردن اشیا بدون سایه‌انداختن آن‌ها بودند.

ابزارهای پنهان‌کننده با مسیردهی دوباره نور حول یک شی عمل می‌کنند و این امر موجب می‌شود حتی زمانی که فرد مستقیما به آن‌ها نگاه می‌کند، به نظر برسد وجود ندارند.

آلمانی‌ها این حقه را با استفاده از امواج نور عملی کردند و موفق به جهت‌دهی دوباره نور حول یک شی به گونه‌ای شدند که نور بدون شکستن در سوی دیگر جسم متمرکز می‌شد. این شی هیچ سایه‌ای ایجاد نکرد و این موفقیت دستاوردی بزرگ در حوزه پنهان‌کردن اشیا به شمار می‌آید و نشان می‌داد شی کاملا نامرئی شده بود.

محققان با قراردادن اشیا در مخازن فولادی ضد زنگ یا هسته‌هایی مانند کره و استوانه مطالعه خود را آغاز کردند آن‌ها سپس هسته را رنگ‌آمیزی سفید کردند تا نور را منعکس و آن را پخش کند. دانشمندان استوانه سفیدرنگ‌ را در «شنل» پوشاندند؛ این شنل پوسته سختی از جنس سیلیکون و میکروذراتی بود که نور را پخش می‌کردند. این میکروذرات پخش‌کننده، در واقع نور را در درون شنل حرکت می‌دادند.

هسته پوشیده‌شده سپس در آکواریومی مملو از مخلوط آب و رنگ قرار داده شد زیرا ذرات رنگ نیز به عنوان پخش‌کننده عمل می‌کردند. نوعی صفحه‌نمایش بلور مایع موجود در پشت آکواریوم نیز به عنوان منبع نوری عمل می‌کرد.

مخلوط رنگ و آب برای این آزمایش حیاتی بود زیرا سرعت مفید نور در شنل حدود پنج برابر بیشتر از این مایع احاطه‌کننده بود و سرعت نور بالاتر درون پوسته موجب می‌شد نور مسیرش را حول هسته در پیش گیرد. نتیجه هسته‌ای پنهان بود که دیگر سایه‌ای ایجاد نمی‌کرد.

روبرت اشیتنی و تیم علمی‌اش از موسسه فناوری کارلسروهه آلمان این مطالعه را صورت دادند و جزئیات دستاوردشان را در مجله Science منتشر کردند.

 

 
 


کد مطلب: 25418

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/25418/خلق-شنل-نامرئی-خلاص-شدن-سایه-اجسام

میگنا
  https://www.migna.ir