کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خانواده ها در ایام نوروز تنوع غذایی را حفظ کنند

4 فروردين 1390 ساعت 10:15


متخصصان تغذيه، حفظ تنوع و تعادل غذایی در ایام نوروز را  الزامی مي دانند.
به گزارش وب دا از دانشگاه علوم پزشكي زاهدان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این باره گفت : استفاده از هر 4 گروه مواد غذایی شامل شیر و لبنیات ، غلات ، سبزی و  میوه جات و گوشت در برنامه غذایی هفت گانه خانواده ها الزامی است .
دکتر منصور شهرکی متخصص تغذیه گفت : حفظ تعادل در برنامه غذایی موجب جلوگیری از بروز افزایش وزن و برخی کمبودها در بدن می شود.
وی تاکید کرد: خانواده ها در این ایام و به خصوص به هنگام مسافرت از آب ، میوه و سبزی به اندازه کافی استفاده کنند .
وی همچنین به خانواده ها توصیه کرد : جهت جلوگیری از افزایش وزن به ويژه در ايام نوروز، پیاده روی تند و روزانه را از فراموش نكنند .   مصرف سبزي ها را در ايام نوروز فراموش نكنيد
معمولا درايام نوروز و در هنگام سفر هاي نوروزي مصرف سبزي ها كه از گروه هاي غذاي اصلي هستند ، كمتر مي شود.
دكتر زهرا عبداللهي در گفت وگو با خبرنگار وب دا ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت:‌ سبزی ها به علت داشتن ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، و فیبرها نقش مهمی در پیشگیری و درمان انواع سرطان ها، بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، پوکی استخوان، دیابت نوع 2 و چاقی دارند.
وي افزود: سبزي ها به دليل داشتن فيبر باعث افزایش حرکات روده می شوند و بدین ترتیب از یبوست جلوگیری كرده همچنين فیبرها با کاهش فشار درون روده ، از بیماري هايي چون هموروئید و دیورتیکولوز جلوگیری می کنند.
دكتر عبداللهي با اشاره به اين كه میوه ها و سبزی ها نقش محافظتی مهمی در ابتلا به سرطان کولون و رکتوم دارند،‌ تصريح كرد:‌ در ايام نوروز مصرف غذاهاي چرب و سرخ شده معمولا درميهماني ها مصرف مي شوند كه با مصرف سبزي ها و سالاد  ميزان جذب چربي غذا كاهش پيدا مي كند.
به گفته وي، املاح معدني مانند كلسيم ، منيزيوم ، فسفر ، آهن ، روي  و سلنيوم از جمله مواد معدنی بسیار ارزشمندی است كه در سبزیجات یافت می ‌شوند و تأثیر زيادي بر سلامت افراد دارند.
معاون دفتر بهبود تغذيه جامعه تصريح كرد:‌ درطول سفر هاي نوروزي كه معمولا سبزي وسالاد سالم ممكن است در دسترس نباشد مي توان از گوجه فرنگي و خيار دركنار غذاها استفاده كرد.
وي همچنين به هموطنان توصيه كرد: در ايام نوروز براي جلوگيري از افزايش وزن و چاقي مصرف روزانه 4-3 واحد از گروه سبزي ها را فراموش نكنند زيرا مي توانند از ابتلا به انواع بيماري ها جلوگيري كنند.


کد مطلب: 2544

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/2544/خانواده-ایام-نوروز-تنوع-غذایی-حفظ-کنند

میگنا
  https://www.migna.ir