کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کبد چرب، دانش آموزان را تهدید می‌کند!

18 آبان 1393 ساعت 10:34

طی این تحقیق، شیوع بالای فشارخون، چربی خون،‌ قندخون و سطح بالای انسولین در کودکان چاق به همراه سندروم متابولیک مشاهده گردید که این مسئله ریشه‌ی بسیاری از مشکلات طی بزرگسالی مثل فشارخون بالا، دیابت و کبد چرب است.


شاید تصور عموم مردم بر این باشد که چربی خون، فشار خون بالا، دیابت و کبد چرب بیماری‌های خاص بزرگسالان است، ولی تحقیقات به عمل آمده، عکس این مسئله را ثابت می‌کند!

دکتر سید مؤید علویان، فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: شیوع بالای سندروم متابولیک طی سال‌های اخیر در بین کودکان، موجب بروز مشکلاتی چون دیابت و حتی کبد چرب در بین کودکان است و این مشکلاتی است که انتظار می‌رود در سنین بزرگسالی مشاهده شود. وی ادامه داد: طی تحقیقات صورت گرفته بین 150 کودک بین 6 ماهه تا 15 ساله، معلوم شد با انجام سونوگرافی شکمی از این تعداد، 2.3 درصد این افراد، مبتلا به کبد چرب بودند.

دکتر علویان گفت: همچنین در تحقیقی که من و همکارانم در سال 2008 انجام دادیم و 966 نفر که در سنین 7 تا 18 سال بودند، مورد بررسی قرار دادیم، معلوم شد در این دانش آموزان، شیوع غیرطبیعی آنزیم کبدی ALT،‌ در 1.8 درصد موارد و تغییرات کبد چرب طی سونوگرافی از کبد، 7.1 درصد گزارش شد. این فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: طی این تحقیق، شیوع بالای فشارخون، چربی خون،‌ قندخون و سطح بالای انسولین در کودکان چاق به همراه سندروم متابولیک مشاهده گردید که این مسئله ریشه‌ی بسیاری از مشکلات طی بزرگسالی مثل فشارخون بالا، دیابت و کبد چرب است.
وی در پایان تأکید کرد: اصلاح الگوی زندگی کودکان و افزایش تحرک و فعالیت بدنی و پرهیز از مصرف غذاهای آماده و تنقلات ناسالم در جلوگیری از بروز این مشکلات موثر است.


کد مطلب: 27708

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/27708/کبد-چرب-دانش-آموزان-تهدید-می-کند

میگنا
  https://www.migna.ir