کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شیشه (متامفتامین )

درمان اعتیاد به شیشه

21 خرداد 1390 ساعت 19:46

عوارض مصرف شیشه را در طول چند ماه، حتی مصرف هروئین در طول چندین سال نیز به وجود نمی آورد. مصرف کنندگان شیشه در حالت خماری، دست به کارهایی می زنند که شاید از دیوانگان زنجیری هم سر نزند. متاسفانه در صحبت های عامیانه گفته می شود که شیشه چون مرفین ندارد، بنابراین اعتیادآور نیست. در حالی که هر ماده ای که مصرف آن انسان را از تعادل طبیعی حارج کند، مستقیما روی سیستم تولید کننده مواد شبه افیونی و ضد درد اثر می گذارد و باعث تخریب آن می شود.


شخصی که به سوء مصرف شیشه روی می آورد در ابتدا علایم بسیار خوبی را تجربه می کند. در ابتدا سوء مصرف شیشه باعث می شود که تجربه های لذت بخش با شدت بیشتری احساس شوند. فرضا اگر شما از شنیدن یک موسیقی لذت می برید و محو آن می شوید شخصی که ماده محرک استفاده کرده است بر روی نت های آن موسیقی پا می گذارد و همراه با آن به پرواز در می آید!!
قدرت تمرکز و اعتماد به نفس در چنین فردی به شدت بالا می رود، خطر را از خود دور می داند. ( به قول معروف دل و جراتش زیاد می شود) حال تصور کنید چنین فردی در حال رانندگی چه وضعیتی خواهد داشت! بخاطر جرات زیاد فاصله ایمن را در نظر نمی گیرد. با سرعت زیاد از یک وجب جا سبقت گرفته، جاده را محیط خطرناکی برای خود و دیگران می کند! معمولا این افراد توسط پلیس دستگیر می شوند. اگر هم تصادف کنند تصادف های مرگباری خواهند داشت. بسیار مهربان و صمیمی می شوند!
خلاقیتشان زیاد می شود! شخصی که تا دیروز نمی توانست یک خط شعر حفظ کند شاعر می شود و شعر می گوید! بسیار دست و دلباز می شوند بطوریکه براحتی می توان از آنها پول یا چک گرفت! پس احتمال سوء استفاده مالی از این افراد وجود دارد!
در حال حاضر موثرترين درمان براي معتادان به شیشه، درمان شناختي ­رفتاري است. در اين روش هدف آنست كه به بيماري كمك شود تا به اصلاح نحوه تفكر، انتظارات و رفتارهاي خود بپردازد و در عين حال مهارت­هاي مقابله با فشار رواني در زندگي را در خود تقويت كند. اگر چه درمان دارويي اختصاص براي اعتياد به شیشه وجود ندارد، استفاده از داروهاي ضد افسردگي در درمان علايم افسردگي افرادي كه اخيراً مصرف اين ماده را كنار گذاشته­ اند، مفيد است.

هيجان ­های شديد زندگي و احساس وحشت را مي ­توان با قرار دادن فرد در محيط آرام و استفاده از داروهاي ضداضطراب كنترل كرد. در مواردي كه در فرد علايم جنون و روان­ پريشي مشاهده مي­ گردد، استفاده از داروهاي ضد جنون توصيه مي ­گردد.

شیشه یا مت­آمفتامین(11)  
شیشه به شدت وابستگی ایجاد می‌کند و بیمار برای ترک می‌بایست به کلینیک درمانی مراجعه نماید و تحت نظر متخصص درمان شود.  
سه نوع درمان مطرح است:  
1ـ درمان مسمومیت (مصرف موردی)   
الف) کنترل دمای بدن
ب ) دادن آرام­بخش مناسب برای کاهش اضطراب و افسردگی
پ) کنترل تشنج احتمالی ( با مصرف دارو)
ت) نظارت دایم و حتی ارجاع به بیمارستان

 ‏2ـ درمان وابستگی
الف) باید به بیماران اطمینان داد که علایم ترک طی مدت چندروز فروکش می­کند و هنگام درمان آب زیاد بنوشند، غذای کافی بخورند، ورزش­های آرامش ­بخش انجام دهند و در هوای آزاد راه بروند . migna.ir
 ب ) استفاده از آنتی­ اکسیدان­ها شامل: ( ویتامینE، C، ملاتونین و آلفا لیپوییک) تجویز املاح و مکمل­ های غذایی ( مانند منیزیم، آلانین و تیروزین، آب گریپ­فروت)

3ـ درمان سایکوز:
معمولا علایم در صورت درمان صحیح در طی 7 روز بر طرف می ­شود.
ـ درمان دارویی با داروهای ضد سایکوز، بنزو دیازپین­ ها با نظارت یک‌ماهه تا رفع علایم
نکته‌ی مهم: به خاطر احتمال زیاد اقدام به خودکشی، بیمار باید به شدت تحت نظر باشد.
استفاده از تمرینات ذهنی در قالب تكنولوژی نوروفیدبك و تحریك مغناطیسی مغز (CTMS) به همراه روان درمانی و در كنار درمان‌های رایج از درمان­های ماده شیشه است. در این روش فرد طی درمان، به شكل غیرمستقیم می‌آموزد كه به مواد فكر نكند و در صورت وسوسه شدن، نسبت به جایگزین كردن افكار دیگری و عملی كردن اقدامات مثبت نسبت به دوری جستن از شروع مجدد به مصرف مواد توانمند ‌شود. در این شرایط، تاثیرات مواد بر سلول‌های مغز مشخص می‌شود و برای درمان به همان بخش و یا نقاط از ذهن حمله می‌شود و میل فرد به مصرف مواد از بین می‌رود.
درمان­های غیر دارویی پس از دوره‌ی سم­زدایی بیمار بایست در کلاس‌های گروه­ درمانی شرکت نماید و در صورت لزوم تحت مشاوره‌ و روان­درمانی فردی یا خانوادگی و درمان‌های شناختی ­رفتاری قرار گیرد.  

حداقل کارهایی که باید صورت پذیرد:
1ـ مشاوره و راهنمایی بیماران جهت کنترل خشم
2ـ افزایش فعالیت­های جایگزین همچنین راهنمایی شود، که در گروه‌های خودیار مانند گروه‌های معتادان گمنام بهبود یافته شرکت نماید و مادر یا همسر بیمار نیز در گروه­های خانواده معتادان شرکت نمایند.  
کاهش آسیب
رويكرد كاهش­ آسيب از جمله برنامه‌هاي مصرف كنترل شده يا متعادل مي‌باشند. 
هدف اصلی برنامه‌ها كاستن از پيامدهاي زيان­بار براي خود شخص، خانواده و جامعه در نتيجه مسائل مربوط به دارو است. چون که شماری از معتادان، آمفتامین را تزریق می‌کنند، باید آنان را ترغیب نمود در صورت امکان شیوه‌ی مصرف خود را تغییر دهند و در صورتی که مایل به این­کار نیستند در زمینه پیشگیری از رفتارهای پرخطر آموزش ­های زیر را ببینند؛

-  آگاهی از خطرات مصرف تزریقی و احتمال ابتلا به هپاتیت و ایدز
-  آموزش سترون ( استریل نمودن وسایل تزریق و پرهیز از تزریق مشترک)
-  راهنمایی بیماران به مراکز گذری (‏DIC) برای گرفتن سرنگ و کاندوم رایگان
-  آموزش رفتارهای سالم جنسی
-  راهنمایی بیماران جهت مراجعه به مرکز  

• در مورد کسانی که شیشه مصرف می ­کنند باید یاد آور شد، اگر شخص خوشحال باشد، بعد از مصرف شیشه خوشحال­تر و اگر ناراحت باشد این ناراحتی تشدید می­ شود زیرا شیشه به احساس فرد شدت می­ بخشد(فاز چسباندن).
• شیشه به خاطر ترکیب شیمیایی پیچیده­ای که دارد می­تواند اثر مخدرها را طولانی­تر کند و فرد بعد از مدتی که از مصرفش گذشت شدیدا به مواد مخدر خصوصا هروئین وابستگی پیدا می­ کند.  • به غلط در بین افراد باب شده است که چون شیشه اعتیاد ندارد برای بدن­سازی بسیار مفید است زیرا فرد بعد از مصرف شیشه، فعالیت بدنی­اش زیاد شده و فعالیت بدنی شدید و خستگی­ناپذیر باعث لاغری وتناسب­ اندام وی می­ شود که این باور اشتباه می­باشد.
 • تصور غلط دیگر این است که مصرف ­کنندگان معتقدند مصرف شیشه برای درمان افسردگی مناسب است.  
• مهم­ترین مشکل در درمان شیشه بازگشت مکرر و تجربه شدید وسوسه روانی پس از ترک است، برای بررسی دقیق ­تر و آشنایی کامل­تر با شیوه ­های مقابله با بازگشت و وسوسه به فصل ششم مراجعه کنید.  
-
منبع: اعتیاد سبب شناسی و درمان، تالیف: دکتر بیوک تاجری


کد مطلب: 3471

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/3471/درمان-اعتیاد-شیشه

میگنا
  https://www.migna.ir