کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با شعار دادن مشکل اعتیاد رفع نمی‌شود

27 دی 1394 ساعت 11:36

یک آسیب شناس اجتماعی اپیدمی ناهماهنگی در استخدام و بیکاری را از علل اعتیاد برشمرد و گفت: مبارزه جامع و موثر با اعتیاد نیاز به جهاد چند جانبه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دارد.


به گزارش ایلنا از ستاد مبارزه با مواد مخدر، حسین خنیفر اظهار داشت: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر رویکرد ارزشمندی است و نوعی نگاه درمانگرانه به جای مجرم گرانه محسوب می‌شود. باید در جهت پیشگیری از اعتیاد دستگیر باشیم نه مچگیر تا بتوانیم به کاهش اعتیاد دست یابیم.

وی افزود: زمانی که به زیر ساخت‌ها توجه چندانی نشود گرایشات به سمت مواد مخدر به ویژه میان نوجوانان و جوانان افزایش می‌یابد. لذا برای کاهش و زدایش اعتیاد و مواد مخدر در جامعه زیر ساخت‌های اجتماعی را اصلاح و به نوعی ترمیم کرد. مبارزه کامل و همراه با موفقیت چشمگیر نیاز به انجام برنامه تحقیقاتی جامع دارد و این دربر گیرنده اطلاعات دقیق، آمایش سرزمینی و استانی کامل است. داشتن آمار کلی و درشت راهگشا نبوده و باید برای پیشگیری و مبارزه با اعتیاد دسته بندی جنسی، سنی و صنفی داشته باشیم.

این صاحب نظر با اشاره به اینکه امروزه اعتیاد دیگر از فقر نیست، افزود: این موضوع مربوط به دهه 70 بود و از دهه 80 به بعد "دارا مداری" بیشتر دلیل اعتیاد بوده است لذا پیش از اینکه دچار شعار زدگی در این زمینه شویم باید به سمت مطالعه دقیق پیش برویم؛ چراکه گفتن و جستن قبل از اقدام راهکار موثر بوده و با کنجکاوی، شعار و هیجان مشکل رفع نمی‌شود.

استاد سابق دانشگاه تهران تاکید کرد: ایران در چهاراه ترانزیت و تولید مواد مخدر جهان قرار گرفته و بنابراین نیاز به برنامه‌های عملیاتی و مستمر داریم. اینکه 38 سال تلاش در زمینه مبارزه با مواد مخدر شده است و شهدا و جانبازان زیادی را در این راه تقدیم کرده‌ایم را نمی‌توان انکار کرد ولی این مسئله به تنهایی کفایت نکرده چرا که نیاز به جهاد چند جانبه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دارد و برای حل شیرین این معضل نیاز به برنامه داریم.

خنیفر افزود: رنکینگ شیوع و گلوگاه اعتیاد را باید بشناسیم و بعد شیوه مبارزه را طراحی کنیم. یکی از راه‌های ارزشمند مبارزه و کاهش اعتیاد استفاده از وسایل ارتباط جمعی همچجون رسانه‌ها و صدا و سیما است که لازم بوده در کنار انواع تحلیل‌های سیاسی بخشی را به موضوع اعتیاد اختصاص دهیم. هنوز سریال‌های ایرانی مخاطبان زیادی دارد و می‌توان با ساخت تیزرهای تبلیغی میان برنامه و سریال‌ها جهت پیشگیری از اعتیاد اقدام کرد؛ چرا که این روش آموزش "کپسولی" محسوب شده و بسیار موثر است.

این آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه برای ارائه آموزش‌های پیشگیرانه در مورد اعتیاد باید به دنیال مصادیق تصویری پیش رویم، گفت: باید از طرفی به شبکه‌های فارسی زبان وابسته به ایران خوراک دهیم و در این زمینه نیز جهت کاهش اعتیادگام برداریم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه آمار اعتیاد رو به افزایش بوده است، گفت: اپیدمی ناهماهنگی در جذب و استخدام، بیکاری و و توزیع نامناسب شغلی و تبارگرایی در استخدام ها به این مسئله در کشور دامن زده است که باید به موضوع‌ها توجه داشت و جهت پیشگیری از اعتیاد در این زمینه اقدامات لازم را اجرایی کرد. لذا مبارزه با اعتیاد نیاز به اجرای برنامههای قانونی و ترویجی دارد که در صورت انجام و توجه به این دوعامل موثر می‌توانیم شاهد کاهش اعتیاد و مبارزه جامع با مواد مخدر باشیم.


کد مطلب: 35232

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/35232/شعار-دادن-مشکل-اعتیاد-رفع-نمی-شود

میگنا
  https://www.migna.ir